درمان جای جوش(اسکار)

روش های مورد استفاده برای کاهش رد (اسکار) به جای مانده توسط آکنه عبارتند از :

پرکننده بافت نرم. تزریق پرکننده های بافت نرم، مانند کلاژن یا چربی، در زیر پوست و اسکارها می تواند پوست را پر کند. این باعث می شود اسکارها کمتر جلب توجه کند. نتایج موقت هستند، بنابراین شما نیاز به تکرار تزریق به صورت دوره ای دارید. اثرات جانبی شامل تورم موقت، قرمزی و کبودی می باشد.

لایه برداری شیمیایی. در این تکنیک از اسید هایی با قدرت بالا برای برداشتن لایه بالایی پوست و به حداقل رساندن اسکارهای عمیق تر استفاده می شود.

سایش پوست یا درم ابریژن. این روش معمولا برای اسکارهای شدید تر در نظر گرفته می شود. در این تکنیک به وسیله دستگاهی مخصوص پودری به سطح پوست پاشیده شده و در همان لحظه ساکشن می شود. این کمک می کند تا اسکارها در پوست اطراف محو شود.

لیزر. با استفاده از لیزر لایه برداری شده و نتیجه ی آن بهبود ظاهر پوست است.

نور درمانی. لیزرهایی خاص، منابع نور پالسی و دستگاه های رادیو فرکوئنسی که به اپیدرم آسیب نمی زنند می توانند برای درمان اسکار استفاده شوند. در این درمان لایه درم پوست حرارت می بیند و باعث نوسازی پوست می شود. بعد از چند جلسه درمان اسکارها احتمالا کمتر جلب توجه می کنند. این درمان دوره بهبودی کمتری نسبت به سایر درمانها دارد. اما فرد ممکن است نیاز به جلسات درمانی زیاد با نتایج نه چندان زیاد داشته باشد.

جراحی پوست. در این تکینیک با روش پانچ اسکار برداشته شده و جای آن را بخیه کرده و پیوند پوست می کنند.

ساب سیژن. این درمان، شامل جدا کردن بافت زیر پوستی، از پوست است. این امر باعث می شود یک تجمع خون در آنجا ایجاد شود تا در نهایت بتواند اسکارهای فرورفته را همسطح کند.

میکرونیدلینگ. نیدلینگ پوست یا میکرونیدلینگ درمانی یا درمان القا کلاژن یا القا کلاژن از طریق پوست، روشی با حداقل تهاجم برای جوانسازی پوست است که در آن از وسیله ای دارای سوزن های ظریف استفاده می گردد. کار سوزن ها ایجاد سوراخ در سطح پوست برای ایجاد آسیب کنترل شده می باشد.

هر سوراخ مجرایی را در پوست ایجاد می کند که بدن را برای پر کردن آن از طریق تولید کلاژن و الاستین جدید تحریک می کند. در طی روند ساخت عروق و کلاژن جدید، بافت و قوام پوست بهبود می یابد. علاوه بر این اسکارها، اندازه منافذ پوست و خطوط پوستی ( استرچ مارک ) کوچک می شوند.

پی آر پی یا پلاکت درمانی. در این روش با استفاده از کیت هایی مخصوص، مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود. سپس این کیت درون دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود تا پلاسمای حاوی پلاکت از بقیه خون جدا گردد. سپس این پلاسما به محل مورد نظر تزریق می گردد. پلاکت ها در پوست با تحریک بازسازی سلولی باعث ترمیم اسکار آکنه می گردند.

سبک زندگی و توصیه های خانگی

شما می توانید با استفاده از محصولات بدون نسخه، محصولات مراقبت از پوست با کیفیت و دیگر تکنیک های مراقبت از پوست از آکنه خفیف پیشگیری کرده و یا آن را تحت کنترل درآورید:

مناطق مشکل دار را با یک پاک کننده ملایم بشویید. صورت خود را با یک صابون ملایم و آب گرم دو بار در روزبشویید. اگر آکنه در اطراف خط رویش مو هم ایجاد می شود، هر روز موهای خود را شامپو کنید.

از محصولات خاصی مانند اسکراب ها و ماسک ها به دلیل تحریک شدن پوست استفاده نکنید. در صورت نیاز به حذف موهای منطقه مشکل دار این کار را به آرامی انجام دهید.

سازمان غذا و داروی امریکا هشدار می دهد که برخی از لوسیون های ضد آکنه بدون نسخه معمول، پاک کننده ها و سایر محصولات پوست می تواند واکنشی نادر اما جدی را عامل شود.

از یک ضد آفتاب فاقد چربی و نرم کننده استفاده کنید. در برخی افراد، آفتاب آکنه را بدتر می کند. برخی از داروهای آکنه هم فرد را بیشتر در معرض اشعه های مضر آفتاب قرار می دهند. برای اینکه مطمئن شوید که داروهای شما این اثر را دارند یا نه این مطلب با را پزشک خود در میان بگذارید.

به چیزهایی که پوست شما را لمس می کند دقت داشته باشید. پوست خود را به مانند موی خود تمیز نگه دارید. از تماس وسایل آلوده مانند گوشی تلفن و موبایل به پوست خود اجتناب کنید. لباس یا کلاه تنگ بخصوص اگر باعث تعریق شوند مشکل ساز است. عرق و چربی ضمینه ساز ایجاد آکنه هستند. از دستکاری کردن جوش ها پرهیز کنید چه اینکار می تواند باعث عفونت و اسکار گردد.

بهترین دکتر برای درمان جای جوش