درمان خانگی سرماخوردگی

تمهیدات درمانی در سرماخوردگی تقریبا به اندازه ی خود سرماخوردگی زیاد است، اما آیا آنها موثرند؟ هیچ چیز نمیتواند سرماخوردگی را درمان کند ولی توصیه و تمهیداتی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم و احساس های ناخوشایند شما کمک کند. در اینجا نگاهی به این قبیل توصیه و اقدامات می اندازیم.

اقدامات موثر در سرماخوردگی

اگر دچار سرماخوردگی شدید باید بدانید بین یک تا دو هفته به آن دچارید. ولی این بدان معنی نیست که در این مدت شما ناتوان می شوید. به موازات استراحت کافی، به کار بستن این تمهیدات به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

مصرف مایعات. آب، آب میوه، سوپ رقیق و یا آب لیمو گرم با عسل به کاهش احتقان کمک می کند و از کم شدن آب بدن جلوگیری می کند.از مصرف الکل، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید، چرا که می تواند از دست دادن آب را بدتر کند.

استراحت. بدن شما به منظور مقابله با بیماری نیاز به انرژی دارد و با استراحت این انرژی بهتر ذخیره میگردد.

تسکین گلو درد. غرغره آب نمک ( ۴/۱ تا ۲/۱ قاشق چایخوری نمک حل شده در یک لیوان آب گرم ) به طور موقت می تواند به تسکین درد یا خارش گلو کمک کند. کودکان کمتر از ۶ سال بعید است به درستی قادر به غرغره کردن باشند.

شما همچنین می توانید از قرص یا آبنبات های خنک کننده و اسپری گلو استفاده کنید. قرص یا آب نبات های سفت را به کودکان کمتر از ۳ تا ۴ سال نمی دهند زیرا در آنها می تواند احتمال خفگی را در پی داشته باشد.

مقابله با احتقان. مصرف قطره های نمکی بینی و اسپری می تواند به کاهش گرفتگی و احتقان بینی کمک کند. در نوزادان، متخصصین توصیه می کنند چند قطره آب نمک به یک سوراخ بینی چکانده شود سپس به آرامی توسط یک سرنگ ترشحات همان سوراخ ساکشن گردد. برای این کار، به آرامی نوک سرنگ مخصوص ساکشن را در حدود ۶ تا ۱۲ میلی متر در سوراخ بینی قرار داده و به آرامی ساکشن کنید. در کودکان بزرگتر می توان از اسپری های آب نمک استفاده کرد.

تسکین درد. در کودکان ۶ ماهه یا کوچکتر فقط استامینوفن بدهبد. در کودکان بزرکتر از ۶ ماه هر کداما از استامینوفن یا ایبوبروفن را می توان داد. در مورد دوز مناسب این داروها با توجه به سن و وزن کودک خود از پزشکتان سوال کنید. بزرگسالان می توانند استامینوفن، ایبو بروفن و یا آسپیرین مصرف کنند.

احتیاط در مورد دادن آسپیرین به کودکان و نوجوانان. هر چند استفاده از آسپیرین در کودکان بالای ۳ سال مورد تایید است اما در کودکان و نوجوانانی که در دوره نقاهت از بیماری آبله مرغان و یا آنفولانزا هستند ممنوع می باشد. این بدان دلیل است که آسپرین در این کودکان می تواند ایجاد سندرم ری ( یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده ) کند.

نوشیدن مایعات گرم. در بسیاری از فرهنگ ها نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ مرغ، چای و یا آب سیب گرم برای سرما خوردگی سفارش شده است. این اقدامات می تواند تسکین دهنده باشد و ممکن است با افزایش جریان مخاط به کاهش احتقان و گرفتگی مجاری تنفسی کمک کند.

افزایش رطوبت هوا. با استفاده از یک دستگاه بخار ساز گرم یا بخور سرد میتوانید رطوبت هوای محیط خانه را مرطوبتر کنید تا از این طریق احتقان را کاهش دهید. روزانه آب دستگاه را تعویض کنید و با توجه به دستورالعمل کارخانه سازنده، قطعات آن را تمیز نمایید. از تماس نزدیک با بخار این دستگاه ها پرهیز کنید چرا که نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است باعث سوختگی شما شود.

استفاده از داروهای سرما خوردگی و ضد سرفه مجاز بدون نسخه. در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از پنج سال، ضد احتقان ها آنتی هیستامین ها و مسکن های مجاز بدون نسخه میتواند برخی علائم را کاهش دهد. با این وجود این داروها پیشگیری کننده نیستند و دوره بیماری را کوتاه نمیکنند و بیشترشان دارای برخی عوارض جانبی هستند.

متخصصین معتقدند که این داروها نباید به کودکان کوچکتر داده شود. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از این داروها می تواند سبب آسیب های جدی شود.

مصرف صحیح داروها. برخی از داروهای سرماخوردگی حاوی مواد تشکیل دهنده مختلفی هستند، از جمله ضد احتقان هایی که حاوی مسکن هم هستند، بنابراین برچسب داروهای سرماخوردگی را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید دارو را بیش از حد لازم مصرف نمیکنید.