شوره سر و درمان آن

شوره سر یک بیماری شایع پوست سر است که در آن پوست سر خشک و تکه تکه شده و پوسته های کوچکی از آن جدا می گردد. اگر موهای تیره دارید و یا آن را به رنگ تیره درآورده اید ممکن است متوجه پوسته هایی بر روی موها و یا شانه های خود بشوید. شوره سر ممکن است پوست سر را به خارش هم بیندازد.

بسیاری از مردم معتقدند که شوره سر ناشی از بهداشت ضعیف است، اما این درست نیست. هر چند شستشوی کمتر سر باعث آشکارتر شدن شوره سر می شود، هنوز دانشمندان در حال تحقیق بر روی علل شوره سر می باشند که البته به نظر میرسد پیچیده باشد.

موثر ترین راه برای درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای ضد شوره و درمان پوست سر می باشد. در ادامه نکات و توصیه هایی از متخصصین پوست برای حصول بهترین نتایج آمده است:

دستورالعمل های روی بطری شامپوهای ضد شوره را دنبال کنید: شامپوهای ضد شوره گوناگونی وجود دارد و هر کدامشان حاوی مواد موثره متفاوتی برای کنترل علائم هستند. برای حصول بهترین نتایج همیشه دستورالعمل درج شده بر روی بطری های شامپو را به اجرا درآورید. برای مثال، برای برخی شامپوهای ضد شوره نیاز است قبل از شستن سر، کف شامپو در حدود پنج دقیقه روی مو و پوست سر بماند. بقیه شامپوها نیازی به ماندن کف ندارند.

در نژاد قفقازی (ایرانی ها را شامل می شود) باید روزانه موها را شامپو کنند و هفته ای دوبار از شامپو ضد شوره استفاده کنند: در صورتی که از شامپوی ضد شوره جواب نگرفتید در بین جلسات شامپوی ضد شوره، شامپوهای جایگزین دیگری را امتحان کنید.

در هنگام استفاده از شامپوهای حاوی کولتار احتیاط کنید: شامپو تار می تواند موهای بلوند، خاکستری یا سفید را بی رنگ کند، پس اگر دارای موی روشن هستید می بایست شامپوی ضد شوره دیگری را انتخاب کنید. شامپو تار همچنین ممکن است پوست سر را نسبت به اشعه آفتاب حساس تر کند. در صورت استفاده از این گونه شامپوها هنگامی که در محیط باز هستید مهم است تا پوست سر خود را با یک کلاه از آفتاب محافظت کنید و در اولین فرصت ممکن به دنبال سایه باشید.

در بیشتر افراد شوره سر نیاز به پیگیری های پزشکی ندارد. با این حال گاهی اوقات پوسته پوسته شدن و خارشی که شبیه شوره به نظر می رسد در واقع یک وضعیت پزشکی از قبیل درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، عفونتهای قارچی پوست سر، و یا اگزما می باشد.

اگر پس از استفاده از شامپوهای ضد شوره همچنان علائم شما پابرجا بود، با یک پزشک پوست مشورت کنید. دکتر پوست می تواند وضعیت شما را به درستی تشخیص داده و یک برنامه درمانی مناسب با نیازهای شما را پیشنهاد کند.

بهترین دکتر پوست تهران

بهترین دکتر پوست غرب تهران