عواملی که ممکن است آکنه ( جوش ) را بدتر کند

این عوامل می توانند باعث شروع یا تشدید آکنه ی موجود شوند:

هورمونها. آندروژنها هورمونهایی در پسران و دختران هستند که در دوران بلوغ افزایش می یابند و با تحریک غدد سباسه به بزرگ شدن باعث می شوند سبوم بشتری تولید شود.

تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی هم می تواند بر تولید سبوم تاثیر داشته باشد.مقادیر کمی آندروژن در گردش خون بانوان وجود دارد و می تواند آکنه را بدتر کند.

تغذیه. مطالعات نشان می دهد که عوامل مشخصی در رژیم غذایی، از جمله محصولات لبنی و غذاهای غنی از کربوهیدرات – مانند نان، شیرینی و چیپس – ممکن است باعث شروع آکنه شوند. شکلات از قدیم یکی از متهمان بدتر شدن آکنه است. در مطالعه ای اخیر بر روی ۱۴ مرد مبتلا به آکنه نشان داده شد که خوردن شکلات با افزایش آکنه ارتباط دارد. مطالعاتی بیشتر در مورد چرایی این اتفاق و اینکه آیا بیماران مبتلا به آکنه باید به دنبال محدودیت های خاصی در رژیم غذایی خود باشند، مورد نیاز است.
استرس. استرس می تواند آکنه را بدتر کند.

این عوامل اثر کمی بر آکنه دارند:

غذاهای چرب. خوردن مواد غذایی چرب دارای اثر کم هستند و یا هیچ اثری بر روی آکنه ندارند. هر چند کار در یک محیط چرب، مانند یک آشپزخانه ، به خاطر چسبیدن چربی به پوست می تواند فولیکول های مو را مسدود کند. این باعث تحریک بیشتر پوست و ایجاد آکنه می شود.

پوست کثیف. آکنه با کثیفی ایجاد نمی شود. در واقع، شستشوی بیش از حد پوست و یا پاک کردن پوست با صابون های تند و یا مواد شیمیایی باعث تحریک پوست می شود و می تواند آکنه را بدتر کند. با این وجود شستشوی ملایم به حذف چربی، پوست مرده و دیگر مواد کمک می کند.

لوازم آرایش. لوازم آرایش لزوما باعث بدتر شدن آکنه نمی شوند، به خصوص استفاده از انواع بدون چربی که منافذ پوست را مسدود نمی کنند، و پاک کردن آرایش به صورت منظم. مواد آرایشی فاقد چربی با اثر بخشی داروهای ضد آکنه تداخلی ندارند.

عوامل خطرساز

تغییرات هورمونی. این چنین تغییراتی در نوجوانان، زنان، دختران و افرادی که از داروهایی بخصوص استفاده میکنند ( از جمله کسانی که داروهای حاوی کورتیکواستروئید، آندروژن و یا لیتیوم مصرف می کنند) شایع است.

سابقه خانوادگی. ژنتیک نقش مهمی در آکنه ایفا می کند. اگر هر دوی والدین شما آکنه داشته اند، شما هم به احتمال زیاد به آن دچار خواهید شد.

فراورده های چرب یا روغنی. در صورتی که پوست شما در محیط کار (مثل آشپزخانه) در تماس مرتب با لوسیون های چرب، کرم و یا روغن ها قرار گیرد ممکن است دچار آکنه شود.

سایش یا فشار بر روی پوست. این می تواند توسط مواردی مانند تلفن، تلفن های همراه، کلاه، حلقه های تنگ و کوله پشتی ایجاد شود.

استرس. این علت آکنه نیست، اما با وجود آکنه، استرس ممکن است آن را بدتر کند.

بهترین دکتر پوست تهران

بهترین دکتر پوست و مو غرب تهران