بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

ریزش مو

 


 

بررسی اجمالی موضوع

چقدر ریزش مو رایج است؟

همه افراد هر روز مقداری مو از دست می دهند. از دست دادن 100 مو در روز طبیعی است.

اما اگر ریزش مو در خانواده شما وجود داشته باشد ، می توانید موهای بیشتری از دست دهید. با این نوع ریزش مو ، اگر مرد باشید ممکن است در نهایت دچار لکه های طاسی شوید. اگر یک زن هستید ، ممکن است متوجه شوید که موهای بالای سر شما به آرامی کم می شود. حدود نیمی از افراد تا حدود 50 سالگی دچار این نوع ریزش مو هستند.

اگرچه ریزش مو نسبتاً رایج است ، اما زندگی کردن می تواند چیز سختی باشد ، به خصوص وقتی که ظاهر شما را تغییر دهد. اما روش هایی وجود دارد که می توانید ریزش مو را درمان کنید.

علت ریزش مو چیست؟

دلایل عمده ریزش مو عبارتند از:

سابقه خانوادگی. در بیشتر موارد ، ریزش مو به صورت ارثی است ، به این معنی که از پدر یا مادر یا پدر یا مادر شما منتقل می شود. به این حالت ریزش موی مدل مردانه یا زنانه گفته می شود.

استرس ، از جمله استرس جسمی ناشی از جراحی ، بیماری یا تب شدید.

شیمی درمانی ، دارویی قدرتمند که سلولهای سرطانی را از بین می برد.

صدمه به موهایتان خیلی محکم به عقب ، پوشیدن نوارهای کشیده یا دم اسبی یا استفاده از دستگاه های فر کننده یا رنگ.

سن. با افزایش سن موهایتان کمتر می شود. همچنین موها با افزایش سن نازک می شوند و به راحتی خرد می شوند.

رژیم غذایی ضعیف ، به ویژه عدم دریافت پروتئین یا آهن کافی.

بیماری های تیروئید ، مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید.

 قارچ پوست سر که در کودکان شایع است.

علائم چیست؟

علائم شما به نوع ریزش مو شما بستگی دارد.

اگر موهای شما نازک است ، با گذشت زمان به آرامی اتفاق می افتد ، بنابراین ممکن است متوجه ریزش مو نشوید. اگر موهای شما ریزش می کند ، انبوهی از موها می ریزند. ممکن است موهای سرتان را از دست دهید که به آن ریزش کلی مو می گویند. یا ممکن است فقط در یک ناحیه موها را از دست دهید که به آن ریزش کانونی می گویند.

با ریزش موی ارثی ، مردان معمولاً در اطراف پیشانی یا بالای سر دچار لکه های طاسی می شوند ، در حالی که زنان در سراسر پوست سر ، اما بیشتر در بالای سر ، نازک می شوند.

از آنجا که موهای شما ارتباط زیادی با ظاهر شما دارد ، اگر دوست ندارید ظاهر خود را دوست نداشته باشید ، از بین رفتن آن باعث می شود که اعتماد به نفس کمتری داشته باشید. این امر به ویژه در خانم ها و نوجوانان بیشتر صدق می کند.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر شما برخی از سوالات را از شما می پرسد ، مانند میزان ریزش مو ، زمان شروع آن و اینکه آیا والدین شما ریزش دارند. او از نزدیک به پوست سر و الگوی ریزش مو شما نگاه می کند و ممکن است به آرامی چند مو را برای آزمایش بیرون بکشد.

اگر مشخص نباشد که چه عواملی باعث از دست دادن موهای شما می شود ، ممکن است پزشک آزمایش خون انجام دهد یا نمونه ای از موها یا پوست سر شما را با میکروسکوپ بررسی کند.

چگونه درمان می شود؟

چگونگی انتخاب شما برای درمان ریزش مو به علت بستگی دارد. این نیز به احساسات شما بستگی دارد. شما ممکن است تصمیم بگیرید که به درمان نیاز دارید ، یا نگران کم پشت شدن مو یا طاسی نباشید. انتخاب با شما است.

اگر ریزش مو ناشی از چیزی باشد که دوام نیاورد یا قابل درمان است ، احتمالاً موهای شما دوباره رشد می کند. به عنوان مثال ، اگر تیروئید کم کار باعث ایجاد مشکل شود ، مصرف داروی تیروئید ممکن است کمک کند. و بیشتر موهای از دست رفته در طی شیمی درمانی پس از پایان درمان دوباره رشد می کنند.

ریزش مویی که در خانواده وجود دارد با دارو یا جراحی کاشت مو قابل درمان است. بعضی از افراد استفاده از تکه های مو مانند کلاه گیس یا نوار چسبان را انتخاب می کنند. یافتن روش های مختلف برای حالت دادن به موهای شما ، مانند رنگ آمیزی یا شانه زدن ، نیز می تواند کمک کند.

اگر ریزش مو ناشی از چیزی است که می توانید کنترل کنید ، مانند استرس یا دارو ، می توانید با خلاص شدن از علت آن آن را درمان کنید.

هنگامی که در مورد درمان تصمیم می گیرید ، به این سوالات فکر کنید:

کدام روش درمانی به احتمال زیاد موثر است؟

چقدر طول میکشه؟

آیا دوام خواهد داشت؟

عوارض جانبی و سایر خطرات چیست؟

هزینه آن چقدر است و آیا بیمه آن را پوشش می دهد؟

آیا موهای شما دوباره رشد می کند؟

وقتی ریزش مو به ارث می رسد ، موهای شما به طور طبیعی رشد نمی کنند. درمان می تواند به رشد برخی موها کمک کرده و از ریزش بیشتر جلوگیری کند ، اما احتمالاً همه موهایتان را پس نخواهید گرفت. و درمان برای همه مفید نیست.

وقتی داروها ، استرس یا آسیب مو باعث از دست دادن موهای شما می شود ، اغلب بعد از رفع علت دوباره رشد می کنند. اگر این کمکی نکرد ، ممکن است به درمان دیگری نیاز داشته باشید.

اگر از نحوه ریزش مو ناراضی هستید ، ممکن است درمان به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. طبیعی است که بخواهید از نوع ظاهرتان خوشتان بیاید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد