بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

آلوپسی آره آتا


آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی یک اصطلاح کلی برای ریزش مو است. آلوپسی آره آتا یک علت خاص و شایع ریزش مو است که می تواند در هر سنی رخ دهد. این بیماری معمولا باعث ایجاد تکه های گرد و کوچکی از کچلی سر می شود، اگرچه موها در جاهای دیگر مانند ریش، ابرو، مژه، بدن و اندام ها هم می تواند مبتلا شود. گاهی اوقات آلوپسی آره آتا کل پوست سر را مبتلا می کند که به آن آلوپسی توتالیس می کند و یا حتی کل بدن درگیر می شود که به آلوپسی یونیورسالیس موسوم است. پیش بینی میزان ریزش مو امکان پذیر نیست. عمدتا رشد مجدد موها در آلوپسی آره آ۰ای معمولی طی چند ماه و یا چند سال اتفاق می افتد ولی قطعی نیست. گاهی موها به رنگ سفید رشد مجدد می کنند لااقل در وهله اول. در آلوپسی توتالیس و آلوپسی یونیورسالیس احتمال رشد مجدد همه ی موها کمتر است.

علت آلوپسی آره آتا چیست؟

ریشه های مو (فولیکول ها ) توسط سیستم ایمنی فرد به عنوان خودی شناخته نمی شوند بلکه به عنوان غیر خودی شناسایی شده و نسبت به آن واکنش نشان داده می شود ( خود ایمنی ) و در نببتیجه موها از دست می روند. چرایی این اتفاق به درستی مشخص نشده است و اینکه چرا فقط مناطقی محدود درگیر می شود و البته چرا موها دوباره رویش مجدد می کنند، معلوم نیست.

بیماران دچار آلوپسی آره آتا نسبت به افراد دیگر به احتمال بیشتری دچار بیماری های خودایمنی مانند بیماری های تیروئید، دیابت و ویتیلیگو ( لک و پیس ) می شوند، اگرچه این خطر ابتلا باز هم خیلی زیاد نیست. پزشکتان ممکن است آزمایشاتی خونی را به هدف جستجوی آنتی بادی هایی که احتمال زیاد ابتلا به مشکلات تیروئید با کم خونی پرنیشس را مطرح می کند، درخواست کند.

ابتلا به آلوپسی آره آتا هیچ ارتباطی به وضعیت رژیم غذایی و کمبود ویتامین ها ندارد.

آیا آلوپسی آره آتا ارثی است ؟

استعداد ژنتیکی برای آلوپسی آره اتا مطرح می باشد و اعضای نزدیک خانواده ممکن است مبتلا شده یا شده باشند. مشکلات تیروئید یا دیابت هم شایعتر است.

علائم بیماری چیست؟

ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در سر وجود داشته باشد. این بیماری می تواند برای بیمار وضعیتی بسیار ناراحت کننده ایجاد کند بخصوص اگر منطقه طاس شده را نتوان با مدل دادن به مو پوشاند.

آلوپسی آره آتا چه شکلی ست ؟

به طور معمول این بیماری به صورت یک یا چند لکه طاس با سطح صاف بدون هیچ التهاب و پوسته ای بر روی سر شروع می شود. این بیماری منجر به تاثیر بر روی رنگدانه مو می شود بنابر این ممکن است برخی موهای به جا مانده در منطقه طاس شده بخصوص در افراد مسن سفید گردند. گاهی اوقات مناطق ریزش مو به جای اینکه به صورت لکه هایی واضح باشد به شکل پراکنده است. موهای کوتاه مخروطی شکلی که به نام موهای علامت تعجب مشهورند در لبه لکه های طاس شده دیده می شوند، از مشخصه های این بیماری هستند. معمولا رشد مجدد موها از مرکز لکه طاس شده با رویش موهای نازک سفیدی شروع می شود که در طول زمان ضخیم شده و رنگ خود را باز می یابند. برخی افراد به همراه آلوپسی آره آتا بر روی ناخن های خود فرورفتگی های کوچکی شبیه فرورفتگی های سطح انگشتانه را پیدا می کنند.

 آیا آلوپسی آره آتا درمان پذیر است؟

خیر، آلوپسی آره آتا قابل درمان نیست. اگر ریزش مو به صورت لکه لکه باشد احتمال زیادی دارد (۶۰ تا ۸۰  %)  بدون هیچ درمانی در مدت یک سال موها رشد مجدد کامل داشته باشند. با این حال ممکن است دوره های دیگری از ریزش مو در آینده برای فرد تکرار گردد. در صورتی که از همان ابتدا ریزش موی بسیار گسترده ای برای بیمار آغاز گردد، احتمال رشد مجدد موها ممکن است زیاد نباشد. در بیماران مبتلا به سندرم داون و آنهایی که اگزمای شدید دارند هم شانس رشد مجدد موها خوب نیست.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد