بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

آیا دوتاستراید در درمان ریزش مو کمک می کند؟

 

 


 

دوتاستراید دارویی است که می تواند موهای شما را نجات دهد! طبق نظر متخصصین پوست و مو در سراسر جهان ، دوتاستراید بهترین درمان خوراکی برای مقابله با ریزش مو است. اگر بیش از حد لازم موهای خود را از دست می دهید ، این پادزهر قدرتمند را امتحان کنید و موهای خود را حفظ کنید.

 

دوتاستراید چیست؟

داروی دوتاستراید یک مهار کننده 5α-  ردوکتاز است و آن را به نوعی ضد آندروژن تبدیل می کند. این دارو با کاهش تولید هورمون جنسی آندروژن به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) کار می کند. دوتاستراید هر سه شکل 5-آلفا ردوکتاز را مهار کرده و سطح DHT را در خون 98٪ کاهش می دهد.DHT  عمدتا در پوست سر و غده پروستات یافت می شود ، جایی که به طور منفی بر بدن تأثیر می گذارد.

توجه: این دارو نباید در زنان و کودکان استفاده شود.

دوتاستراید چگونه در رشد مجدد مو مفید است؟

دوتاستراید عمدتا برای مقابله با ریزش مو استفاده می شود ، با این حال می تواند برای رشد مجدد مو نیز استفاده شود. مردان مبتلا به طاسی با الگوی مردانه دارای مقادیر زیادی دی هیدروتستوسترون یا DHT  هستند. این هورمونی است که به طور طبیعی توسط تستوسترون از طریق آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز تولید می شود.

دوتاستراید با جلوگیری از اثرات آنزیم 5-آلفا ردوکتاز ، که باعث ایجاد انسداد DHT می شود ، عمل می کند. هنگامی که دارو این وظیفه را انجام می دهد ، ریزش مو به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این دارو همچنین به افزایش تعداد موهای سر و همچنین پر شدن در مناطق طاسی پوست سر کمک می کند.

البته نتایج از یک شخص به فرد دیگر متفاوت است ، اما مشاهده شده است که دوتاستراید می تواند موها را دوباره رشد دهد.

 

دوز دوتاستراید برای ریزش مو

دوز دوتاستراید که برای مقابله با ریزش مو تجویز می شود 0.5 میلی گرم است.

مقادیر / دوزهای دیگری نیز آزمایش شده است. اثرات با نظارت بی عیب و نقص نظارت و مشاهده شد. پس از کنترل کامل یک دوز و اثرات آن ، نتیجه گیری به نفع دوتاستراید 0.5 میلی گرم انجام شد.

مصرف دوتاستراید 0.5 میلی گرم نتایج مثبتی را در زمینه کاهش ریزش مو به میزان 96٪ نشان داده است.

آیا دوتاستراید توسط FDA تایید شده است؟

بله کاملا. دوتاستراید یک داروی مورد تایید FDA است. این دارو توسط GlaxoSmithKline تولید و در سال 1996 به ثبت رسیده است. این دارو به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است و در درجه اول برای درمان بزرگ شدن پروستات در مردان استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد مو استفاده می شود.

دوتاستراید یک داروی تجویز شده است و برای درمان ایمن و کامل علائم باید همراه با داروهای دیگر استفاده شود.

 

دوتاستراید در مقایسه با فیناستراید برای ریزش مو

دو داروی خوراکی معروف برای مقابله با ریزش مو وجود دارد. دوتاستراید و فیناستراید توسط متخصصین پوست ، برای بیماران مبتلا به ریزش موهای سنگین توصیه می شود. اما کدام یک بهتر است؟ بگذارید بفهمیم

1.  فقط 2 نوع 5-آلفا ردوکتاز وجود دارد ، نوع I و نوع II. فیناستراید این خاصیت را دارد که فقط نوع I را مسدود کند در حالیکه Dutasteride از نظر مسدود کردن نوع I و Type II برتر است. دوتاستراید در مقایسه با فیناستراید در مقایسه با 5-aplha ردوکتاز 3 برابر قدرتمندتر است و در مسدود کردن 5-aplha ردوکتاز نوع II 100 برابر قوی تر است.

2.  پس از آزمایش هر دو دارو ، محققان دریافتند که فیناستراید می تواند 70٪ DHT را مهار کند اما دوتاستراید می تواند DHT را 90٪ مسدود کند

3.  داده ها نشان می دهد که دوتاستراید حتی می تواند رشد موهای جدید و قدیمی را نشان دهد. با این حال ، فیناستراید در رشد موهای جدید کمتر موثر است.

4.  فیناستراید هیچگونه تداخل دارویی ندارد ، اما متأسفانه دوتاستراید این عمل را انجام می دهد. با برخی از آنتی بیوتیک ها (به عنوان مثال آزیترومایسین) ، داروهای فشار خون (به عنوان مثال آملودیپین) و داروهای HIV (به عنوان مثال ریتوناویر) تداخل می کند

 

عوارض جانبی داروی ضد ریزش موی دوتاستراید

همه چیزهای خوب با عوارض جانبی کمی همراه است. دوتاستراید تفاوتی ندارد. شناخته شده است که دوتاستراید قدرت جنسی را در بین کاربران خود کاهش می دهد. در اینجا عوارض جانبی ناخوشایندی وجود دارد که ممکن است بعد از چند دوز دوتاستراید ظاهر شود -

1.  ناتوانی جنسی

2. انزال غیرطبیعی یا زودرس

3.  عدم علاقه یا عدم علاقه به رابطه جنسی

4.  انزال دردناک

5.  تورم زبان ، گلو و صورت

6.  لایه برداری پوست

7. خون در ادرار یا منی

8.  سوزش یا درد شدید هنگام دفع ادرار

9.  افزایش دفعات ادرار

10. سفتی در کمر ، ران فوقانی و باسن

11. افسردگی و اضطراب

پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو




نتایج هایفوتراپی چه مدت طول می کشد؟

 


روش های تهاجمی مانند لیفت گردن و لیفت صورت می تواند نتایج طولانی مدت ایجاد کند که باعث می شود افراد جوان تر به نظر برسند و احساس جوانی کنند. در حالی که این برای بعضی ها عالی است ، اما همه مایل نیستند برای انجام نتایج جراحی اساسی انجام دهند. هایفوتراپی یک گزینه ایمن و غیرتهاجمی برای افرادی است که می خواهند ظاهر خود را تازه کنند اما نمی خواهند جراحی کنند.

 

هایفوتراپی چگونه کار می کند؟

هایفوتراپی از فناوری امواج ماوراء صوت (امواج سونوگرافی) برای فعال سازی تولید کلاژن جدید در اعماق پوست استفاده می کند. با این کار پوست شما سفت و جوانتر می شود. کلاژن به پوست قابلیت ارتجاعی و قدرت می بخشد. با افزایش سن ، بدن ما کلاژن کمتری تولید می کند به همین دلیل پوست ما شل شده و چین و چروک ایجاد می شود. با فعال سازی تولید کلاژن بیشتر در پوست ، هایفوتراپی می تواند ظاهر جوانتر و پوستی سالم به شما بدهد.

 

نتایج هایفوتراپی چه مدت دوام دارد؟

بلافاصله پس از عمل ، نتایج با گذشت زمان بهبود می یابند. دلیل این امر این است که عملکرد هایفوتراپی از طریق افزایش تولید کلاژن جدید است و شروع نتایج مدتی طول می کشد. بین سه تا شش ماه شاهد بهبود چشمگیری در ظاهر پوست خود خواهید بود. در سال پس از عمل ، بیماران همچنان نتایج خود را مشاهده می کنند. با این حال ، پوست ما پیر می شود. انجام جلسات بعدی می تواند به حفظ تولید کلاژن برای حمایت از پوستی سالم و جوان به صورت طبیعی کمک کند.

 

چرا هایفوتراپی را انتخاب می کنیم؟

هیچ روش جراحی با اولتراپی وجود ندارد و برای برخی از افراد این تفاوت زیادی ایجاد می کند. اولتراپی غیر تهاجمی است و به دنبال تغییر دادن خطوط فیزیکی گردن و صورت شما نیست بلکه با توانایی طبیعی بدن شما در تولید کلاژن کار می کند تا تلاشی دوباره برای جوان شدن ظاهر جوانی داشته باشد. این همچنین یک گزینه بدون ریسک است که نتایج عالی و طولانی مدت ایجاد می کند.


ریزش مو

 


 

بررسی اجمالی موضوع

چقدر ریزش مو رایج است؟

همه افراد هر روز مقداری مو از دست می دهند. از دست دادن 100 مو در روز طبیعی است.

اما اگر ریزش مو در خانواده شما وجود داشته باشد ، می توانید موهای بیشتری از دست دهید. با این نوع ریزش مو ، اگر مرد باشید ممکن است در نهایت دچار لکه های طاسی شوید. اگر یک زن هستید ، ممکن است متوجه شوید که موهای بالای سر شما به آرامی کم می شود. حدود نیمی از افراد تا حدود 50 سالگی دچار این نوع ریزش مو هستند.

اگرچه ریزش مو نسبتاً رایج است ، اما زندگی کردن می تواند چیز سختی باشد ، به خصوص وقتی که ظاهر شما را تغییر دهد. اما روش هایی وجود دارد که می توانید ریزش مو را درمان کنید.

علت ریزش مو چیست؟

دلایل عمده ریزش مو عبارتند از:

سابقه خانوادگی. در بیشتر موارد ، ریزش مو به صورت ارثی است ، به این معنی که از پدر یا مادر یا پدر یا مادر شما منتقل می شود. به این حالت ریزش موی مدل مردانه یا زنانه گفته می شود.

استرس ، از جمله استرس جسمی ناشی از جراحی ، بیماری یا تب شدید.

شیمی درمانی ، دارویی قدرتمند که سلولهای سرطانی را از بین می برد.

صدمه به موهایتان خیلی محکم به عقب ، پوشیدن نوارهای کشیده یا دم اسبی یا استفاده از دستگاه های فر کننده یا رنگ.

سن. با افزایش سن موهایتان کمتر می شود. همچنین موها با افزایش سن نازک می شوند و به راحتی خرد می شوند.

رژیم غذایی ضعیف ، به ویژه عدم دریافت پروتئین یا آهن کافی.

بیماری های تیروئید ، مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید.

 قارچ پوست سر که در کودکان شایع است.

علائم چیست؟

علائم شما به نوع ریزش مو شما بستگی دارد.

اگر موهای شما نازک است ، با گذشت زمان به آرامی اتفاق می افتد ، بنابراین ممکن است متوجه ریزش مو نشوید. اگر موهای شما ریزش می کند ، انبوهی از موها می ریزند. ممکن است موهای سرتان را از دست دهید که به آن ریزش کلی مو می گویند. یا ممکن است فقط در یک ناحیه موها را از دست دهید که به آن ریزش کانونی می گویند.

با ریزش موی ارثی ، مردان معمولاً در اطراف پیشانی یا بالای سر دچار لکه های طاسی می شوند ، در حالی که زنان در سراسر پوست سر ، اما بیشتر در بالای سر ، نازک می شوند.

از آنجا که موهای شما ارتباط زیادی با ظاهر شما دارد ، اگر دوست ندارید ظاهر خود را دوست نداشته باشید ، از بین رفتن آن باعث می شود که اعتماد به نفس کمتری داشته باشید. این امر به ویژه در خانم ها و نوجوانان بیشتر صدق می کند.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر شما برخی از سوالات را از شما می پرسد ، مانند میزان ریزش مو ، زمان شروع آن و اینکه آیا والدین شما ریزش دارند. او از نزدیک به پوست سر و الگوی ریزش مو شما نگاه می کند و ممکن است به آرامی چند مو را برای آزمایش بیرون بکشد.

اگر مشخص نباشد که چه عواملی باعث از دست دادن موهای شما می شود ، ممکن است پزشک آزمایش خون انجام دهد یا نمونه ای از موها یا پوست سر شما را با میکروسکوپ بررسی کند.

چگونه درمان می شود؟

چگونگی انتخاب شما برای درمان ریزش مو به علت بستگی دارد. این نیز به احساسات شما بستگی دارد. شما ممکن است تصمیم بگیرید که به درمان نیاز دارید ، یا نگران کم پشت شدن مو یا طاسی نباشید. انتخاب با شما است.

اگر ریزش مو ناشی از چیزی باشد که دوام نیاورد یا قابل درمان است ، احتمالاً موهای شما دوباره رشد می کند. به عنوان مثال ، اگر تیروئید کم کار باعث ایجاد مشکل شود ، مصرف داروی تیروئید ممکن است کمک کند. و بیشتر موهای از دست رفته در طی شیمی درمانی پس از پایان درمان دوباره رشد می کنند.

ریزش مویی که در خانواده وجود دارد با دارو یا جراحی کاشت مو قابل درمان است. بعضی از افراد استفاده از تکه های مو مانند کلاه گیس یا نوار چسبان را انتخاب می کنند. یافتن روش های مختلف برای حالت دادن به موهای شما ، مانند رنگ آمیزی یا شانه زدن ، نیز می تواند کمک کند.

اگر ریزش مو ناشی از چیزی است که می توانید کنترل کنید ، مانند استرس یا دارو ، می توانید با خلاص شدن از علت آن آن را درمان کنید.

هنگامی که در مورد درمان تصمیم می گیرید ، به این سوالات فکر کنید:

کدام روش درمانی به احتمال زیاد موثر است؟

چقدر طول میکشه؟

آیا دوام خواهد داشت؟

عوارض جانبی و سایر خطرات چیست؟

هزینه آن چقدر است و آیا بیمه آن را پوشش می دهد؟

آیا موهای شما دوباره رشد می کند؟

وقتی ریزش مو به ارث می رسد ، موهای شما به طور طبیعی رشد نمی کنند. درمان می تواند به رشد برخی موها کمک کرده و از ریزش بیشتر جلوگیری کند ، اما احتمالاً همه موهایتان را پس نخواهید گرفت. و درمان برای همه مفید نیست.

وقتی داروها ، استرس یا آسیب مو باعث از دست دادن موهای شما می شود ، اغلب بعد از رفع علت دوباره رشد می کنند. اگر این کمکی نکرد ، ممکن است به درمان دیگری نیاز داشته باشید.

اگر از نحوه ریزش مو ناراضی هستید ، ممکن است درمان به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. طبیعی است که بخواهید از نوع ظاهرتان خوشتان بیاید


اولین تجربه بوتاکس من

 

 


خب بیایید در مورد بوتاکس صحبت کنیم. در 22 مهر 1398، من در اینستاگرام خود این مطلب (تجربه بوتاکس) را به اشتراک گذاشتم که برای اولین به سراغ تزریق بوتاکس رفتم. اکنون 4.5 ماه از آن زمان می گذرد و اثر بوتاکس شروع به از بین رفتن می کند. بنابراین فهمیدم که بوتاکس را از ابتدا تا انتها (تقریبا) داشته ام ، وقت آن است که بالاخره همه چیز را در مورد تجربه بوتاکس خود به اشتراک بگذارم و به برخی از سوالاتی که چند نفر از شما در اواخر مهرماه در مورد این روش ارسال کرده بودید ، پاسخ دهم.

 

می خواهم با این شروع کنم که: برخی از شما ممکن است با این موضوع مخالف باشید یا فکر کنید رح این موضوع غیرضروری است. من شخصاً مخالفم، همه ما مستحق دادن نظرات خود هستیم.

الان یکی دو سال است که به خطوط کوچک پیشانی و دور چشمم نگاه می کنم. وقتی 25 ساله شدم ، فهمیدم " قبل از اینکه بدتر شود باید این کار را انجام دهم " این خطوط ممکن است فعلا کوچک باشند ، اما اگر اجازه دهم در سراسر صورتم برای خودشان آزاد بچرخند ، قطعاً بزرگتر ، عمیق تر و بیشتر می شوند. بنابراین دل رو زدم به دریا و با مرکز زیبایی و لیزر "بهشت کلینیک" تماس گرفتم و یک مشاوره رایگان با دکتر کاظم محقق هماهنگ کردم.

من برای گرفتن پاسخ برخی سوالاتم به جلسه مشاوره رفتم و به جای اینکه تمام دانسته های خود را با اینترنت کامل کنم ، از یک متخصص حرفه ای کمک گرفتم. این مشاوره به طرز باورنکردنی به خوبی انجام شد و من با دکترم احساس راحتی کردم تا جایی که گفتم " به جای اینکه یک روز دیگر برگردم، آیا فرصتی هست که بتوانم امروز بوتاکس تزریق کنم ؟" خب، دکتر محقق هم همان جلسه برایم 17 واحد بوتاکس تزریق کرد.

آنچه در مورد دکترم بیشتر نظرم را جلب کرد این بود که او سعی نکرد من را وادار به انجام کاری کند. پس از بیان مشکلاتم در نواحی مورد نظر توسط من، ایشان پیشنهادات خود را به من ارائه داد و به من توصیه کرد که: ما آهسته شروع می کنیم و در صورت لزوم بعداً به آن اضافه خواهیم کرد. بنابراین در آن موقع ایشان 17 واحد بوتاکس به پیشانی من تزریق کرد.

حدود 2 هفته طول می کشد تا بوتاکس در محلش جا بیوفتد تا شما کم کم متوجه کاهش حرکات در پیشانی خود شوید. وی به من توصیه کرد که قرار ملاقات بعدی حدود 2 هفته باشد تا ببیند وضعیت صورتم چگونه است. بنابراین در تاریخ 4 آبان، به مطبش بازگشتم تا اطمینان حاصل کنم که همه چیز خوب باشد. ناحیه ای در پیشانی من وجود داشت که وقتی پیشانی ام را حرکت می دادم هنوز چروکیده می شد ، بنابراین از او خواستم این را مشکل را رفع کند و ایشان هم در آن جلسه 2 واحد بوتاکس دیگر اضافه کرد. بنابراین در مجموع 19 واحد بوتاکس به پیشانی ام تزریق شده بود.

 

ما تصمیم گرفتیم صبر کنیم و چیزی برای پنجه کلاغی هایم تزریق نکنیم ، زیرا من اولین بار بود که بوتاکس می زدم و او می خواست قبل از اینکه آن را به قسمت دیگری از صورتم اضافه کنم ، نتیجه آن را ببینم.

 

اثرات جانبی بوتاکس

وقتی پس از اولین جلسه تزریق بوتاکس به خانه برگشتم ، بلافاصله احساس سردرد کردم. خیلی کم بود و بعد از تزریق اول بوتاکس من چند روزی بود و بعد محو شد. این برای من تعجب آور نبود ، چون دکتر به من هشدار داد که این اتفاق ممکن است بیوفتد اما پس از مدت کوتاهی به حالت عادی برمی گردد ، بنابراین برای این موضوع آماده شدم و چند عدد استامینوفن گرفتم ولی چون سردردم خیلی خفیف بود نیازی به مصرفشان ندیدم. به غیر ازاین، هیچ چیز دیگری احساس نکردم.

 

حالا پاسخ برخی سوالاتی که در مورد بوتاکس ارسال کرده اید:

 

هزینه بوتاکس چقدر می شود؟

این هزینه بسته به اینکه برای بوتاکس در کدام شهر و مرکزی بروید ، به طور معمول حدودا معادل نیم تا 1 دلار (با توجه به نوسانات قیمت و اینکه ممکن است این مطلب را خیلی وقت بعد بخوانید قیمت ها را به دلار محاسبه کردم) برای هر واحد متفاوت است. در آن موقع من در کل برای 17 واحد بوتاکس خود 200 هزار تومان پرداخت کردم. سپس ، هنگامی که در ویزیت بعدی خود، 2 واحد اضافی را تزریق کردم ، آنها در کلینیک برای نشان دادن حسن نیت تزریق مرا رایگان حساب کردند.

 

آیا بوتاکس به لاغری صورت کمک می کند؟

بله. بوتاکس وقتی به کناره های چشم تزریق می شود کمی گونه ها را به سمت بالا می کشد، در نتیجه صورت شما کمی کشیده تر و لاغرتر به نظر می رسد. علاوه بر این ، می توانید کمی فیلر یا ژل (که با بوتاکس فرق دارد) به ناحیه چانه اضافه کنید تا به کشیده شدن آن و ایجاد لاغری بیشتر در ظاهر کمک کند.

 

از چه سنی شروع به تزریق بوتاکس کنم؟

در واقع هیچ سن خاصی برای شروع بوتاکس وجود ندارد. همه چیز به سن شما و ژن های شما بستگی دارد. بعضی افراد زودتر پیر می شوند ، بنابراین باید بوتاکس را به عنوان یک روش پیشگیری از اوایل یا اواسط دهه سوم زندگی شروع کنند. سایر افراد با سرعت کمتری پیر می شوند و می توانند منتظر بمانند تا اواخر دهه سوم یا در اوائل دهه چهارم شروع به تزریق بوتاکس کنند.

 

چکار کنم تا 20 ساله به نظر برسم؟

متأسفانه این سوال نیز پاسخ مشخصی ندارد. همه چیز به تعداد واحدهایی که تزریق می کنید و همچنین به اینکه تزریق کننده شما چقدر با دانش و ماهر باشد بستگی دارد. همیشه ، همیشه و همیشه تزریقتان را نزد کسی که آموزش مناسب دیده و به دانشکده پزشکی رفته انجام دهید. همیشه مدارک تزریق کننده بوتاکس خود را چک کنید (پزشکان غالبا مدارک خود، شامل مجوزهای کار و دوره های تکمیلی و باز آموزی را در اتاق خود نصب می کنند). در این زمینه همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد و پزشکی همیشه در حال پیشرفت است ، بنابراین پزشک شما باید همیشه پیشرفته ترین دانش و ابزار را داشته باشد. علاوه بر مراجعه به یک پزشک معتمد ، باید همیشه تزریق بوتاکس را تا حد ممکن طبیعی نگه دارید. زیاده روی نکنید زیرا در این صورت مانند زنان جا افتاده به نظر خواهید رسید. در این مورد ، هیچ چیز به اندازه طبیعی بودن و مصنوعی نبودن به زنان کمک نمی کند. شما که نمی خواهید در طی 20 سال اینگونه به نظر برسید. اگر تزریق های بوتاکس خود را به طور طبیعی و به درستی انجام دهید ، در آینده زیاد به بوتاکس نیازی نخواهید داشت. همچنین باید به یاد داشته باشید که کمی حرکت بعد از بوتاکس مهم است، یعنی  ابروهای شما هنوز باید کم بتوانند به سمت بالا و پایین حرکت کنند. صورت یخ زده جوان نیست و سعی نکنید صورت خود را دوباره شکل دهید تا کاملاً متفاوت به نظر برسد. حفظ فرم صورت طبیعی شما در آرام پیر شدن مفید است.

امیدوارم این پست در مورد بوتاکس برای شما مفید واقع شده باشد. در واقع من خودم همین دوشنبه برای ویزیت دوباره پیشانی ام توسط دکتر محقق قرار وقت قبلی دارم. ممکن است تصمیم بگیرم که پنجه کلاغهای هایم را نیز بوتاکس کنم ، اما هنوز دارم در مورد این مسئله فکر می کنم .

لطفا توجه داشته باشید که این تجربه، تجربه من است. افراد مختلف ممکن است تجارب مختلفی داشته باشند بنابراین همیشه با احتیاط پیش بروید.

اگر سوال دیگری دارید ، لطفاً در زیر همین پست نظر دهید. نظرات شما توسط بهشت کلینیک تایید می شود و اگر قبلاً بوتاکس یا فیلر انجام داده اید، دوست دارم در مورد تجربه شما بشنوم!

هزینه پی آر پی مو

 



 

در تلاش برای یافتن موثرترین روش درمانی برای ریزش مو ، پزشکان و محققان گزینه های مختلفی را آزمایش کرده اند که یکی از آنها درمان مبتنی بر پلاکت به نام PRP  پی آرپی (پلاسمای غنی از پلاکت) است.

وقتی افراد در جستجوی تکنیک های ترمیم مو هستند ، درمان PRP اغلب در بالای لیست نیست. ابتدا ، در مورد ماینوکسیدیل موضعی (Rogaine) خواهید خواند زیرا این دارو بدون نسخه پزشک در دسترس است. اگر آن را امتحان کنید و به نتیجه نرسد ، احتمالاً با پزشک خود در مورد فیناستراید خوراکی (Propecia) صحبت خواهید کرد. و اگر این هم جواب نداد ، ممکن است شما به دنبال گزینه های بیشتر جراحی مانند استخراج واحد فولیکولی (FUE) باشید.

در تحقیقات خود ، ممکن است با تئوری استفاده از تزریق پی آر پی PRP برای درمان ریزش مو روبرو شوید و اطلاعات را کمی متناقض بدانید. برخی بر این باورند که درمان پی آر پی PRP موثر است ، در حالی که برخی دیگر معتقدند که شواهد بسیار ناچیز است و بنابراین نتیجه ای ندارد.

در حالی که می توان درمان PRP را همراه با جراحی FUE انجام داد ، درمان مستقل پی آر پی PRP برای ریزش مو خدمتی است که ما ارائه می دهیم. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد پی آر پی PRP برای ریزش مو بدانید.

 

درمان پی آر پی PRP چیست؟

PRP  پی آر پی مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاسما و پلاکت ها علاوه بر گلبول های قرمز و سفید خون ، اجزای تشکیل دهنده خون در بدن ما هستند.

هر جز خون هدف متفاوتی دارد. گلبول های قرمز خون حاوی هموگلوبین هستند ، پروتئینی که به انتقال اکسیژن گرفته شده از طریق ریه ها در سراسر بدن کمک می کند و دی اکسید کربن را به عنوان ماده ای زائد از طریق ریه ها دفع می کند.

سلولهای سفید خون اساساً اجزاء اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. این سلول ها که در داخل مغز استخوان شما ساخته شده اند ، در سیستم لنفاوی شما ذخیره می شوند و به شما کمک می کنند عفونت ها ، ویروس ها و هر چیزی که بدن آن را خارجی می داند ، را مهار کند.

پلاکت ها خون شما را لخته می کنند تا خونریزی شما قطع شود. اگر انگشتتان بریده شود ، رگ های خونی آسیب دیده سیگنال هایی را به بدن شما ارسال می کنند که به پلاکت نیاز دارد. به محض ورود ، پلاکت ها "شاخک های چسبنده ای رشد می کنند" تا بتوانند به یکدیگر بچسبند و مانعی بر روی محل برش ایجاد کنند. سپس ، آنها سیگنالهایی را به پلاکتهای دیگر ارسال می کنند تا برای تقویت لخته در محل برش جمع شوند.

جزء نهایی البته پلاسما است و در واقع ، این بزرگترین جزء است. پلاسما حدود 55٪ خون ما را تشکیل می دهد. این ماده وظایف زیادی دارد مانند حمل مواد مغذی ، پروتئین و هورمون به سلولهای مختلف ، حفظ فشار خون و حجم و دفع مواد زائد سلول.

 

PRP  پی آر پی برای ریزش مو چگونه انجام می شود؟

همانطور که از نامش پیداست ، پلاسمای غنی از پلاکت همان پلاسما همراه با غلظت پلاکت است.  پی آر پی با قرار دادن حدود 20 سی سی خون کامل (که از محل بازوی بیمار گرفته شده) در یک سانتریفیوژ ، جایی که خون به لایه های مختلف جدا می شود ، تولید می گردد. پلاسما اگرچه وقتی در خون ما مخلوط است ، قابل توجه نیست ، اما در واقع دارای یک رنگ زرد کمرنگ است ، بنابراین وقتی در سانتریفیوژ جدا می شود ، کاملاً راحت می توان آن را مشاهده کرد. لایه پلاسما ، یک سوم بالایی آن حاوی پلاسمای فقیر از پلاکت و دو سوم پایینش حاوی پلاسمای غنی از پلاکت است. یک قسمت کوچک اضافی در پایین شامل "بافی کوت" است که محل اتصال لایه پلاسما به لایه سلول های قرمز خون را نشان می دهد و این هم حاوی پلاکت است. در زمان انجام کاشت مو، پلاسمای فقیر از پلاکت بر روی فولیکول های استخراج شده در یک ظرف ریخته می شود ، در حالی که پلاسمای غنی از پلاکت به ناحیه ای که پیازها پیوند می شوند تزریق می گردد.

درمان PRP پس از تزریق به بیمار در هر منطقه ای که نیاز به درمان داشته باشد ، کامل می شود. در بعضی موارد (مانند آسیب داخلی ، مانند مفصل یا تاندون) ، از سونوگرافی برای تعیین محل دقیق استفاده می شود تا سوزن دقیقاً در جایی که باید قرار بگیرد، قرار گیرد.

از پی آر پی PRP می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد ، از جمله کشیدگی عضلات و پیچ خوردگی مفصل ها، تاندون های آسیب دیده (از جمله مراقبت های بعد از عمل) ، آرتروز و البته ریزش مو.

 

آیا پی آر پی PRP در رشد مجدد مو موثر است؟

تئوری این است که بدن در صورت جریان خون بهتر ، با کارایی و عملکرد بهتری کار می کند. به یاد داشته باشید که گلبول های قرمز خون اکسیژن را در بدن حمل می کنند ، که به انرژی بخشیدن به اندام های حیاتی کمک می کند و علاوه بر تقویت رشد سلول ، می تواند عملکرد بهینه داشته باشد. هر قسمت از بدن ما برای عملکرد خود به اکسیژن نیاز دارد.

جالب ترین قسمت این نظریه شامل پروتئین های موجود در پلاکت ها است. برخی این فرضیه را مطرح کرده اند که پروتئین ها حاوی انواع مختلفی از فاکتورهای رشد هستند ، مانند فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF) ، فاکتور رشد تبدیل کننده (TGF) ، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) ، فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) ، فاکتور رشد اپیدرمال (EGF) و اینترلوکین  (IL)  یک

اعتقاد بر این است که این عوامل رشد می توانند باعث رشد فولیکول جدید و رگهای خونی شوند (نئوواسکولاریزاسیون یا نو رگزایی). البته اگر فولیکول های جدیدی وجود داشته باشد ، ممکن است موهای جدید رشد کنند.

بنابراین ، درمان پی آر پی PRP در مناطقی از پوست سر که موها در آن نازک می شود ، می تواند به فولیکول های کوچک شده کمک کند تا علاوه بر ایجاد برخی فولیکول های جدید ، موها را با کارایی بیشتری تولید کند. صرف نظر از این ، جریان خون خوب صدمه ای نخواهد دید - اما اینکه چقدر درمان های مستقل (و تحت چه شرایطی) مفید هستند ، چیزی است که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

هنوز مطالعات کافی در مورد درمانهای مستقل پی آر پی PRP برای ریزش مو انجام نشده است تا بتواند نتیجه آن را به طور قطعی در ترمیم مو اثبات کند و مطالعات انجام شده در اوایل مراحل تحقیق است.

در یک مطالعه آزمایشی در سال 2014  بر روی یازده شرکت کننده ای که موفقیت فیناستراید خوراکی یا ماینوکسیدیل موضعی را ندیده بودند ، دو یا سه میلی لیتر PRP را با فاصله دو هفته، چهار بار تزریق کردند. محققان مشاهده کردند ریزش مو بین تزریق اول و چهارم PRP کاهش یافته است. آنها نتیجه گرفتند که "تزریق PRP یک گزینه درمانی ساده ، مقرون به صرفه و عملی برای آلوپسی آندروژنیک با رضایت کلی بیمار است."

با وجودی که این مطالعه آزمایشی، امیدواری را برای کسانی که مایل به آزمایش پی آر پی PRP برای ریزش مو خود هستند حاصل می کند ، قبل از اثبات موثر بودن آن به عنوان یک درمان مستقل ، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این ، آزمایشات بالینی باید بر روی یک گروه بزرگتر از شرکت کنندگان انجام شود.

در حالی که اثر تزریقات مستقل به عنوان درمانی برای ترمیم مو هنوز قابل بحث است ، ثابت شده است که پی آر پی PRP بارها و بارها در ترمیم زخم بسیار موثر است.

در FUE پس از برداشتن فولیکول های مو از ناحیه اهدا کننده ، PRP خود بیمار مجدداً به پوست سر تزریق می شود تا بهبود سریع تری ایجاد کند - که مورد توجه بسیاری از بیماران قرار دارد ، زیرا دوره بهبودی بعد از عمل می تواند ناخوشایند باشد (البته مطمئناً غیر قابل تحمل نیست).

البته مراقبت های مناسب پس از درمان FUE نقش اصلی را در موفقیت این روش بازی می کند. پیروی از دستورالعمل ها ، مانند اسپری پوست سر با آب و اجازه دادن به خشک شدن آن توسط هوا ، عدم شستن یا برس زدن موها در هفته اول و خودداری از رنگ کردن مو در ماه اول ، همه این توصیه ها این اطمینان را می دهد که محل دریافت پیوند، فولیکول های منتقل شده را می پذیرد و همینطور اجازه می دهد محل اهدا کننده سریعتر بهبودی مناسب پیدا کند.

هرچه زمان بهبود سریعتر باشد ، بیماران با رضایت بیشتری از نتایج کاشت مو FUE برخوردار خواهند بود - پس درمان PRP یک روش عالی برای کمک به شماست.

 

آیا پی آر پی PRP برای ریزش مو بی خطر است؟

درمان پی آر پی PRP برای ریزش مو کاملا بی خطر است. خون مورد استفاده، خون خود بیمار است ، بنابراین نیازی به آزمایش آن نیست ، زیرا مواد حاصل، از خون خود فرد است.

استفاده از پلاسما در طول درمان های پزشکی (چه غنی از پلاکت یا فقیر) نسبتاً معمول است. به عنوان مثال ، از پلاسما برای درمان بیماری های نقص ایمنی ، آسیب ها ، سوختگی ها ، آمفیزم ژنتیکی و تأمین سریع سیستم ایمنی بدن (از طریق آنتی بادی) در شرایط بالقوه تهدید کننده زندگی استفاده می شود.

در مورد ترمیم مو ، نگرانی های ایمنی مانند همان نگرانی ها برای موارد استفاده دیگر است. جدا از نیاز به سوزن و سرنگ بهداشتی، خطر عفونت در این روش بسیار کم است.

 

هزینه درمان مو با پی آر پی PRP چقدر است؟

در مرکز ما ، پی آر پی PRP  برای ریزش مو را به عنوان یک روش درمانی با حداقل تهاجم می توان با پرداخت معادل 35 دلار به ازاء هر جلسه انجام داد. (با توجه به نوسانات قیمت، هزینه به دلار آورده شده است)

 

آیا پی آر پی PRP گزینه خوبی برای شماست؟

اگر قبلاً فیناستراید خوراکی و ماینوکسیدیل موضعی را امتحان کرده اید و هیچ نتیجه معنی داری را تجربه نکرده اید ، پی آر پی PRP می تواند گزینه درمانی خوبی باشد. شرایطی وجود دارد که بیمار نمی تواند برای PRP  پی آر پیمناسب باشد ، مانند:

سرطان

 تعداد پلاکت بسیار کم (زیرا از خون خودتان استفاده می شود)

بیماری کبد

 سپسیس

 عفونت

 اختلالات متابولیکی

بنابراین ، مهم است قبل از تعیین برنامه درمان PRP  پی آر پی برای دادن تاریخچه پزشکی کامل با پزشکتان ملاقات کنید (این کاری است که ما در طول مشاوره انجام می دهیم)