بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. آپاندیس کیسه ای انگشتی شکل است که از روده بزرگ به سمت راست و پایین شکم بیرون زده است. به نظر نمی رسد آپاندیس وظیفه ی خاصی داشته باشد.

آپاندیسیت باعث ایجاد درد در قسمت پایین و راست شکم می شود. با این حال، در بسیاری از افراد، درد در اطراف ناف شروع می شود و پس از آن به نقطه دیگری حرکت می کند. معمولا هر چه التهاب بیشتر می شود درد آپاندیسیت افزایش می یابد و به نهایت شدت خود می رسد.

اگر چه هر کسی می تواند دچار آپاندیسیت شود ولی اغلب این بیماری در سنین بین 10 تا 30 سالگی ایجاد می شود. درمان استاندارد آپاندیسیت عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس است.

علائم

علائم و نشانه های آپاندیسیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

   درد ناگهانی که از سمت راست و پایین شکم آغاز می شود
درد ناگهانی که در اطراف ناف شروع می شود و اغلب به پایین و راست شکم متمایل می شود
درد با سرفه، راه رفتن و یا دیگر حرکات تکانه ای بدن بدتر می شود
تهوع و استفراغ
از دست دادن اشتها
تب درجه پایین که ممکن است با افزایش التهاب بالاتر رود
یبوست یا اسهال
نفخ شکم

محل درد بسته به سن و موقعیت آپاندیس ممکن است متفاوت باشد. درحاملگی، درد ممکن است در قسمت های فوقانی حس شود چرا که آپاندیس در دوران بارداری بالاتر قرار گرفته است.

درد شدید شکم نیازمند توجه فوری پزشکی ست.

علل

به نظر می رسد انسدادی در دهانه آپاندیس ایجاد گشته و این منجر به عفونت زائده آپاندیس می شود. باکتری ها به سرعت تکثیر کرده و باعث می گردند آپاندیس ملتهب، متورم و پر از چرک شود. آپاندیسیت اگر فورا درمان نشود، می تواند به پاره شدن آپاندیس منتهی شود.

عوارض

آپاندیسیت می تواند عوارضی جدی ایجاد کند، از قبیل :

آپاندیس پاره شده. پارگی آپاندیس باعث گسترش عفونت در سراسر شکم (پریتونیت) می شود. این وضعیت احتمالا تهدید کننده حیات است و نیاز به عمل جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و تمیز کردن حفره شکم دارد.

تشکیل کیسه ای از چرک داخل شکم. اگر آپاندیس پاره شود ممکن در داخل شکم کیسه ای مملو از چرک (آبسه) شکل بگیرد. در اغلب موارد، جراح آبسه را از طریق قرار دادن یک لوله از دیواره شکم به درون آبسه، آن را تخلیه می کند. لوله به مدت دو هفته در محل باقی می ماند و برای پاک شدن عفونت به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود.

پس از پاک شدن عفونت بیمار برای خارج کردن آپاندیس تحت عمل جراحی قرار می گیرد. در برخی موارد، آبسه تخلیه شده و بلافاصله آپاندیس برداشته می شود.

آزمایشات و تشخیص

برای کمک به تشخیص آپاندیسیت، پزشک به احتمال زیاد سابقه علائم و نشانه های فرد را سوال کرده و شکم را معاینه می کند.

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:

معاینه فیزیکی برای ارزیابی درد. پزشک ممکن است فشار های ملایمی را بر روی ناحیه دردناک اعمال کند. هنگامی که فشار روی شکم به طور ناگهانی برداشته می شود، درد آپاندیسیت اغلب بدتر خواهد می شود و این نشان می دهد صفاق مجاور ملتهب است.

پزشک ممکن است به استحکام شکم و تمایل فرد به سفت کردن عضلات شکم خود در پاسخ به آپاندیس ملتهب (گاردینگ) توجه کند.

پزشک ممکن است با پوشیدن دستکش و استعمال یک نرم کننده به بررسی انتهای راست روده (معاینه مقعد با انگشت) بپردازد. زنان در سنین باروری ممکن است برای بررسی مشکلات احتمالی زنان و زایمان نیاز به معاینات لگنی داشته باشند.

آزمایش خون. آزمایش خون به پزشک اجازه می دهد تا تعداد بالای گلبولهای سفید خون را متوجه شود که این ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

آزمایش ادرار. پزشک ممکن است با یک آزمایش ادرار قصد داشته باشد مطمئن شود که عفونت ادراری و یا سنگ کلیه علت درد نیست.

تصویر برداری. پزشک برای کمک به تشخیص آپاندیسیت و یا پیدا کردن علل دیگر درد ممکن است عکس ساده رادیولوژی (اشعه ایکس شکم)، سونوگرافی شکم و یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) درخواست کند.

درمان ها و داروها

درمان آپاندیسیت معمولا شامل جراحی برای برداشتن آپاندیس ملتهب است. قبل از عمل جراحی ممکن است برای جلوگیری از عفونت به بیمار آنتی بیوتیک داده شود.

جراحی برای برداشتن آپاندیس ( آپاندکتومی)

آپاندکتومی می تواند به صورت عمل جراحی باز (لاپاروتومی) و با استفاده از یک برش در حدود 5 تا 10 سانتی متر بر روی شکم انجام شود، و یا جراحی را می توان از طریق چند برش شکمی کوچک (جراحی لاپاروسکوپی) انجام داد. در طول یک جراجی آپاندیس با لاپاراسکوپ، جراح برای خارج کردن آپاندیس، ابزار جراحی خاص و یک دوربین ویدئویی را به داخل شکم وارد می کند.

به طور کلی، جراحی لاپاروسکوپی زمینه بازتوانی و التیام زخم سریعتر و درد و رد جراحی کمتری را فراهم می کند. این روش ممکن است برای افراد مسن و یا چاق بهتر باشد ولی برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس پاره شده و عفونت به خارج از آپاندیس گسترش یافته باشد و یا با یک آبسه مواجه باشیم، برای تمیز کردن حفره شکم ممکن است یک آپاندکتومی باز اجتناب ناپذیر باشد.

بعد از جراحی آپاندیس حدود 1 تا 2 روز اقامت در بیمارستان انتظار می رود.

اگر آپاندیس پاره شده و تبدیل به آبسه شده باشد لوله ای را از سطح شکم در داخل آبسه قرار می دهند تا چرک ها تخلیه شود. آپاندکتومی می تواند چند هفته پس از کنترل عفونت انجام شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد