بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان، یک وضعیت دردناک ناشی از صدمه به تاندون آرنج است که می تواند به دلیل استفاده زیاد یا استرس فیزیکی اتفاق بیافتد. این یک مشکل شایع است که در آن قسمت بیرونی آرنج دردناک می شود یا دچار حسایست در لمس می شود. این وضعیت معمولا در بازیکنان تنیس دیده می شود و از این رو به نام “آرنج تنیس بازان” می گویند.
آرنج تنیس بازان یک مشکل شایع است که در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال دیده می شود، با این حال ، افراد از هر گروه سنی می توانند دچار آن شوند. این وضعیت در حدود ۱ تا ۳ درصد از جمعیت عمومی را مبتلا می کند. تقریبا نیمی از تمام بازیکنان تنیس دچار این بیماری می شوند و این آسیب در مردان شایع تر از زنان است. این حالت معمولا در افرادی که در فعالیت های تفریحی (به خصوص ورزش های راکتی) شرکت می کنند و در کسانی که شغلشان مستلزم استفاده مکرر و قوی از عضله ساعد است ( مانند نقاشان ، لوله کش ها، باغبانان، و نجاران ) رخ می دهد.

علل آرنج تنیس بازان
آرنج تنیس به دلیل پارگی تاندون آرنج، به احتمال زیاد ناشی از حرکت تکراری مچ دست ایجاد می شود. وقتی تاندون به علت فعالیت در یک محدوده زمانی معین تضعیف شود (مانند نوسان یک راکت تنیس)، پارگی ها می تواند شکل بگیرد و منجر به ایجاد یک آرنج متورم همراه با درد بشود. بسیاری از موارد تنها پارگی نسبی دارند.
علایم آرنج تنیس بازان
در ابتدا شما ممکن است دردی را در خارج آرنج داشته باشید. ممکن است این درد با به چنگ گرفتن یا نگه داشتن یک شی در طول ورزش بدتر شود. سفتی آرنج همراه با درد مداوم به خصوص در ساعات صبح قابل توجه است. دشواری در انجام کارهای ساده مانند دست دادن، گرفتن یک راکت، و یا باز کردن درب، از علائم شایع آرنج تنیس بازان است.
تشخیص آرنج تنیس بازان
پزشک شما، بیماری شما را پس از پرسش سوالاتی مربوط به چگونگی رخ دادن دردتان، تشخیص می دهد. وی ممکن است از شما در مورد شغل شما و شرکت شما در فعالیت های ورزشی بپرسید. او ممکن است به آرامی سمت بیرونی آرنجتان را فشار دهد تا ببینید آیا شما دردی دارید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که مچ دست و انگشتانتان را به حالت مستقیم نگه دارید تا ببیند آیا این کار باعث درد در شما می شود. اگر شما مبتلا به آرنج تنیس بازان باشید، در حین انجام این معاینات ساده، درد خواهید داشت. اشعه X این بیماری را تشخیص نمی دهد ، اما اگر پزشکتان مشکوک به شکستگی یا آرتریت باشد، ممکن است برایتان عکس درخواست کند. بررسی های بیشتر مانند ام آر آی MRI و مطالعه هدایت عصبی ( نوار عصب ) به ندرت مورد نیاز است.
درمان آرنج تنیس بازان
هنگامی که شما متوجه درد در آرنجتان شدید، ممکن است میزان فعالیت جسمی خود را کاهش دهید و سعی کنید به آرنج خود استراحت دهید. پزشک شما همچنین ممکن است شما را به کاهش فعالیت هایی که باعث درد در شما می شود، ترغیب کند. استفاده از یخ در ناحیه درگیر برای حدود بیست دقیقه دو تا سه بار در روز به طور بالقوه می تواند به کاهش تورم و درد آرنج منجر شود.
فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرینات خاص مچ دست را برای تقویت عضلات مچ دستتان پیشنهاد کند. او ممکن است درمان ماساژ یخ را برای آرنج انجام دهد و همچنین ممکن است از روشهای تحریک عضلانی برای تحریک بهبود عضلات استفاده کند. بریس های مخصوص برای قرار دادن بر روی ساعد به منظور کاهش درد و استراحت عضلات و تاندونها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی پزشکان نیز ممکن است از شوک درمانی استفاده کنند، در این روش امواج صوتی برای تحریک روند تزمیم، به عضلات فرستاده می شود.
اگر شما درگیر فعالیت های ورزشی باشید، پزشکتان ممکن است توصیه هایی برای تجهیزات ورزشیتان داشته باشد. تغییر اندازه راکت، مواد راکت، کشش سیم ها، تکنیک ضربه با پشت راکت ضربت و فرم گرفتن راکت در دست، به بهبود بیماری کمک خواهد کرد. استرس فیزیکی بر روی ساعد را می توان با استفاده از راکت های محکم تر و سیم های شل تر کاهش داد.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و تورم ممکن است تجویز شود. تزریق های استروئیدی ( کورتون ) نیز ممکن است برای کاهش درد داده شود. با این حال، این کار منافع بلند مدتی را فراهم نمی کند.
عمل جراحی در صورتی که بیمار به درمانهای ذکر شده در بالا پاسخ ندهد ممکن است مد نظر قرار گیرد.عمل جراحی با توجه به محدوده ی آسیب، سلامت عمومی فرد و نیازهای شخصی بیمار در نظر گرفته می شود. عمل جراحی برای آرنج تنیس بازان شامل برداشتن عضله بیمار و اتصال مجدد عضلات سالم به استخوان است. این عمل معمولا به عنوان یک عمل جراحی سرپایی انجام می شود. پس از جراحی، چند ماه توانبخشی و کار با متخصص فیزیوتراپ مورد نیاز است.
اهداف توانبخشی شامل شناسایی علل احتمالی صدمه و اجتناب از آنها در آینده است. تمرینات کشش و تقویت مچ دست و ساعد به بیمار آموزش داده می شود. ادامه تمرینات به منظور کاهش خطر عود این بیماری بسیار مهم است.
عوارض آرنج تنیس بازان
اگر آرنج تنیس بازان بدون درمان رها شود، می تواند منجر به درد مزمن به خصوص در زمان بلند کردن و یا نگه داشته اشیاء شود. این بیماری شما در صورتی که از بازویتان کار بیش از حد می کشید، بهبود نخواهد یافت.
پیش آگهی آرنج تنیس بازان
برخی از بیماران مبتلا به آرنج تنیس بازان به روش های محافظه کار درمان پاسخ می دهند. اگر عمل جراحی انجام شده است، بیماران می توانند در حدود چهار تا شش ماه پس از عمل جراحی به فعالیت های ورزشی بر گردند. عدم دنبال کردن یک طرح درمانی مناسب منجر به ۷۰ ٪ شانس عود می شود.
پیشگیری از آرنج تنیس بازان
– اجتناب از فعالیت های بدنی که باعث درد می شود.
– استراحت به آرنج، اگر درهنگام خم و راست شدن درد دارد.
– استفاده از تکنیک ها و حرکات مناسب در طول فعالیت.
– استفاده از یک بریس حایل در حین فعالیت هایی که نیاز به چرخاندن بازو دارد.
– انجام کشش و ورزش های کششی برای نگه داشتن تناسب اندام
– تنظیم اندازه راکت برای بازیکنان تنیس.

سوالاتی که پزشکتان ممکن است در اولین ویزیت، راجع به بیماریتان از شما بپرسید:

۱- چه مدت است دچار درد هستید؟ چه وقت اولین بارمتوجه درد شدید؟ آیا روز به روز بدتر می شود؟
۲- شغل شما چیست؟ آیا شما درگیرفعالیت های تفریحی- ورزشی هستید؟
۳- آیا شما هنوز هم قادر به انجام ورزش یا کار در یک سطح رضایت بخش هستید؟
۴- آیا شما هیچ نوع درمان خانگی برای بیماریتان داشته اید؟
۵- آیا شما هیچ نوع دارویی استفاده کرده اید؟ اگر بله ، آیا کمکی کرده است؟
۶- اگر شما ورزش می کند، مدت زمان آن چقدر است و به چه نوع ورزشی می پردازید؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد