بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

آنژین


آنژین (درد قلبی) یک اصطلاح مورد استفاده برای درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب است. آنژین صدری نشانه ای از بیماری عروق کرونر است. درد قلبی معمولا با اصطلاحاتی مانند گرفتگی، فشار، سنگینی، سفتی یا درد در قفسه سینه توصیف می شود.

آنژین که آنژین صدری هم نامیده می شود، می تواند مشکلی مزمن و راجعه و یا ناگهانی و حاد باشد.

آنژین نسبتا شایع است اما می تواند تمایزش از سایر انواع درد قفسه سینه، مانند درد یا ناراحتی ناشی از سوء هاضمه مشکل باشد. اگر درد قفسه سینه با علت شناخته نشده دارید، به سرعت به دنبال پیگیری های پزشکی باشید.

علائم

علائم آنژین عبارتند از:

درد یا ناراحتی در قفسه سینه
درد در بازوها، گردن، فک، شانه و یا پشت در همراهی با درد قفسه سینه
تهوع
خستگی
تنگی نفس
عرق کردن
سرگیجه

درد و ناراحتی قفسه سینه در آنژین شایع است و ممکن است به عناوین فشار، سنگینی، احساس پری یا درد در مرکز قفسه سینه توسط بیمار توصیف شود. برخی افراد مبتلا به علائم آنژین صدری، آنژین را به صورت احساسی مانند فشردن قفسه سینه در گیره یا مانند احساس قرار داشتن یک وزنه سنگین در قفسه سینه بیان می کنند. برای دیگران، این احساس ممکن است مانند سوء هاضمه باشد.

شدت، مدت و نوع آنژین می تواند متفاوت باشد. مهم است که وقوع ناراحتی جدید یا تغییر آن را در قفسه سینه بشناسید. علائم جدید یا متفاوت ممکن است علامتی از از آنژینی خطرناک تر (آنژین ناپایدار) یا حمله قلبی باشد.

آنژین صدری پایدار شایع ترین شکل آنژین است و معمولا با فعالیت بدنی رخ می دهد و با استراحت از بین می رود. اگر ناراحتی قفسه سینه علامتی جدید در شماست، مهم است که برای یافتن علت درد قفسه سینه و گرفتن درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. آنژین صدری پایدار در شما بدتر شد و یا حالت آن تغییرات پیدا کرد، بلافاصله به دنبال پیگیری های پزشکی مربوطه بروید.

ویژگی های آنژین صدری پایدار

    زمانی که قلب سخت تر کار می کند ایجاد می شود، مانند زمانی که ورزش می کنید و یا موقع بالا رفتن از پله ها،
و معمولا شبیه به درد قفسه سینه است که از قبل داشته اید.
طول موت آن کوتاه است، شاید پنج دقیقه یا کمتر
اگر استراحت کنید یا از داروی ضد آنژین خود استفاده کنید، زود برطرف می شود

ویژگی های آنژین ناپایدار (یک اورژانس پزشکی)

    حتی در حالت استراحت هم رخ می دهد
تغییر در الگوی معمول آنژین
غیر منتظره است
معمولا شدید تر و طولانی تر از آنژین پایدار است، شاید بیش از ۳۰ دقیقه
ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای ضد آنژین برطرف نشود
ممکن است علامتی از حمله قلبی باشد

ویژگی های آنژین صدری واریانت (آنژین پرینزمتال)

    معمولا در زمان استراحت اتفاق می افتد
اغلب شدید است
ممکن است با مصرف داروهای ضد آنژین برطرف شود

آنژین پرینزمتال نادر است – تنها در حدود ۲ درصد از موارد آنژین صدری را آنژین پرینزمتال تشکیل می دهد. این نوع آنژین به دلیل اسپاسم در عروق قلب ودر نتیجه کاهش موقتی جریان خون، ایجاد می شود.

آنژین در زنان

علائم آنژین در زنان می تواند با علائم آنژین صدری کلاسیک متفاوت باشد. برای مثال، زنان اغلب علائمی مانند تهوع، تنگی نفس، درد شکم، و یا خستگی شدیدبا  بدون درد قفسه سینه را تجربه می کنند. ممکن است این بیماران به جای احساس فشار در قفسه سینه که معمول تر است، احساس ناراحتی در گردن، فک یا پشت و یا دردی شبیه فروکردن جسم تیز را داشته باشند. این تفاوت ها ممکن است باعث شود درمان به تاخیر افتد.

علل

آنژین به دلیل کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می شود. خون، اکسیژن را که عضله قلب برای زنده ماندن به آن نیاز دارد، حمل می کند. هنگامی که عضله قلب به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند، باعث وضعیتی می شود که ایسکمی نامیده می شود.

شایع ترین علت کاهش جریان خون به عضله قلب، بیماری عروق کرونر (CAD) است. رسوبات چربی موسوم به پلاک می تواند شریان های قلب (عروق کرونر) را تنگ کند و مشکلی را ایجاد کند که آترواسکلروز نامیده می شود.

این جریان خون کاهش یافته، یک مشکل عرضه است – قلب به اندازه کافی، خون غنی از اکسیژن را دریافت نمی کند. ممکن است تعجب کنید با وجودی که عروق قلبتان به علت تجمع چربی تنگ شده، چرا همیشه آنژین ندارید؟ دلیلش این است که در زمان تقاضای کم اکسیژن – به عنوان مثال زمانی که شما در حال استراحتید – عضله قلبتان ممکن است بدون اینکه علائم آنژین را تحریک کند، قادر به کاهش مقدار جریان خون باشد. اما زمانی که تقاضا برای اکسیژن بالا را بالا می برید، مانند زمانی که ورزش می کنید، می تواند باعث آنژین شود.

آنژین پایدار. آنژین پایدار معمولا با فعالیت فیزیکی شروع می شود. هنگامی که از پله ها بالا می روید، ورزش و یا پیاده روی می کنید، قلبتان خواستار خون بیشتری ست، اما زمانی که شریان ها تنگ هستند، برای عضله سخت است که خون کافی دریافت کند. علاوه بر فعالیت جسمانی، عواملی دیگر مانند استرس های عاطفی، هوای سرد، مصرف غذای سنگین و سیگار کشیدن نیز می تواند تقاضا را بالا برده و آغازگر آنژین باشد.

آنژین ناپایدار. اگر چربی رسوب کرده (پلاک) در یکی از رگ های خونی پاره شود و یا یک لخته خون تشکیل شود، به سرعت می تواند سرخرگ تنگ شده را بلاک کرده و یا جریان خون آن را کاهش دهد، در نتیجه به طور ناگهانی و به شدت جریان خون به عضله قلب کاهش می یابد. آنژین صدری ناپایدار همچنین می تواند به دلیل لخته های خونی که به طور کامل و یا نسبی عروق خونی قلب را مسدود می کنند، ایجاد شود.

آنژین صدری ناپایدار با استراحت یا داروهای معمول برطرف نمی شود. اگر جریان خون بهتر نشود، عضله قلب محروم اکسیژن، می میرد ( حمله قلبی ). آنژین صدری ناپایدار خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد.

آنژین واریانت. آنژین واریانت که آنژین پرینزمتال نیز نامیده می شود، توسط اسپاسم در عروق کرونری ایجاد می شود که در آن شریان به طور موقت تنگ شده است. این باریک شدن، جریان خون به قلب را کاهش می دهد و باعث درد قفسه سینه می شود.

عوامل خطر ساز

عوامل خطر ساز زیر، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و آنژین صدری را افزایش می دهند:

    استفاده از توتون و تنباکو. جویدن تنباکو، سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود دست دوم سیگار، به دیواره های داخلی عروق ( از جمله شریان های تغذیه کننده قلب ) آسیب زده و اجازه می دهد تا رسوبات کلسترول تجمع کرده و مسیر جریان خون را مسدود کند.
دیابت. دیابت ناتوانی بدن در تولید کافی و یا پاسخ صحیح به انسولین است. انسولین، هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می شود و به بدن اجازه می دهد تا از گلوکز (شکلی از قند مواد غذایی) استفاده کند. دیابت خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را بالا می برد و این به نوبه خود با بالا بردن سرعت آترواسکلروز (تصلب شرایین) و افزایش سطح کلسترول خون منجر به آنژین و حمله قلبی می گردد.
فشاری خون بالا. فشار خون با مقدار خون پمپ شده توسط قلب و میزان مقاومت در برابر جریان خون در شریان ها تعیین می شود. با گذشت زمان، فشار خون بالا به دلیل بالا بردن روند سخت شدن شریان ها، به شریان ها آسیب می زند.
سطح بالای کلسترول و تری گلیسرید خون. کلسترول بخش عمده از رسوباتی است که می تواند شریان های سراسر بدن را تنگ کند، از جمله آنهایی که قلب را تغذیه می کنند. سطح بالای نوع نامناسبی از کلسترول که با عنوان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” شناخته می شود، خطر ابتلا به آنژین و حمله قلبی را افزایش می دهد. سطح بالای تری گلیسیرید، که نوعی چربی خون وابسته به رژیم غذایی است، نیز نامطلوب می باشد.
سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری های قلبی. اگر شما مبتلا به بیماری عروق کرونر هستید و یا اگر سابقه یک حمله قلبی را داشته اید، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به آنژین صدری می باشید.
سن بالاتر. مردان مسن تر از ۴۵ سال و زنان مسن تر از ۵۵ سال نسبت به افراد جوانتر در معرض خطر بیشتری هستند.
عدم تحرک. یک زندگی بی تحرک منجر به کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و چاقی می شود. با این حال، مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.
چاقی. چاقی به دلیل آن که با سطوح بالای کلسترول خون، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است، خطر ابتلا به آنژین صدری و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بعلاوه قلب مجبور است برای تامین خون به بافت های اضافی سختتر کار کند.
استرس. استرس می تواند خطر ابتلا به آنژین و حمله قلبی را افزایش دهد. همچنین استرس بیش از حد مانند خشم، می تواند فشار خون خود را بالا ببرد. در طی استرس، آزاد شدن هورمون های تولید شده می تواند شریان ها را تنگ و آنژین را بدتر کند.

عوارض

درد قفسه سینه ای که ممکن است با آنژین رخ دهد می تواند انجام برخی فعالیت های طبیعی مانند راه رفتن را ناراحت کننده نماید. با این حال، خطرناک ترین عارضه نگران کننده در مورد آنژین، حمله قلبی است.

علائم و نشانه های شایع حمله قلبی عبارتند از:

فشار، پری یا درد فشارنده در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد
درد قفسه سینه ای که به شانه، بازو، پشت، یا حتی دندان ها و فک انتشار می یابد
دوره های افزایش یابنده درد قفسه سینه
درد طولانی مدت در قسمت فوقانی شکم
تنگی نفس
عرق کردن
حس مرگ قریب الوقوع
غش
تهوع و استفراغ

اگر هر کدام از این علائم را داشتید، بلافاصله در پی مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

آزمایشات و تشخیص

برای تشخیص آنژین صدری، پزشکتان از معاینه بالینی و پرسش در مورد علائم شما شروع خواهد کرد. شما همچنین در مورد عوامل خطرساز، از جمله داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی مورد پرسش قرار خواهید گرفت.

چندین تست وجود دارد که پزشک ممکن است به منظور کمک به تایید آنژین آنها را درخواست کند:

    نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام – ECG یا EKG -. هر ضربان قلب توسط ضربه های الکتریکی تولید شده از سلول های ویژه ای در قلب برانگیخته می شود. سیگنال های الکتریکی در حین حرکت در قلب، در نوار قلب ثبت می شود. پزشک با دیدن الگوهای ضربان قلب در نوار قلب، می تواند کندی و یا قطع شدن جریان خون قلب و یا وجود یک حمله قلبی را تشخیص دهد.
تست استرس. گاهی اوقات، زمانی که قلب تندتر کار می کند تشخیص آنژین ساده تر است. در طول تست استرس شما با راه رفتن بر روی تردمیل یا پا زدن بر روی دوچرخه ثابت، ورزش می کنید. در حین ورزش، فشار خون شما چک شده و نوار قلبتان مشاهده و خوانده می شود. در حالی که شما تحت انجام تست استرس هستید، تست های دیگری نیز ممکن است انجام شود. اگر شما قادر به انجام ورزش نباشید، برای شبیه سازی ورزش ممکن است داروهایی به شما داده شود که باعث افزایش کار قلبتان شود.
اکو کاردیوگرافی. اکوکاردیوگرام برای ایجاد تصاویر قلبی، از امواج صوتی استفاده می کند. پزشک شما می تواند از این تصاویر برای شناسایی مشکلات مربوط به آنژین صدری، از جمله یافتن مناطقی از قلب که به اندازه کافی خون دریافت نمی کند و یا عضله قلبی که به دلیل جریان خون ضعیف، آسیب دیده استفاده کند. اکوکاردیوگرام گاهی اوقات در طول تست استرس گرفته می شود.
تست استرس هسته ای. تست استرس هسته ای به اندازه گیری جریان خون عضله قلب در استراحت و در طول استرس کمک می کند. این تست شبیه به یک تست استرس معمول است، اما در طول تست استرس هسته ای، یک ماده رادیو اکتیو به درون جریان خون شما تزریق می شود. این ماده با خون شما مخلوط شده و به قلبتان می رود. یک اسکنر خاص ( که مواد رادیو اکتیو قلب شما ثبت می کند ) از عضله قلب شما تصاویری را به وجود می آورد. جریان خون ناکافی به هر بخش از قلب، به صورت یک نقطه نورانی در تصاویر نشان داده می شود، زیرا به اندازه دیگر مناطق مواد رادیواکتیو را دریافت نمی کند.
عکس اشعه ایکس از قفسه سینه. این آزمون، تصاویری از قلب و ریه های شما ایجاد می کند. این تست مشکلات دیگری که ممکن است نشانه های شما را توضیح دهد و بزرگی احتمالی قلب را نشان می دهد.
آزمایشات خونی. اگر قلب به دلیل حمله قلبی آسیب ببیند، برخی آنزیم های قلبی به آرامی به داخل خون نشت می کنند. نمونه هایی از خون می تواند از لحاظ وجود این آنزیم ها تست شود.
آنژیوگرافی کرونر. آنژیوگرافی کرونر با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس به بررسی درون عروق خونی قلب شما می پردازد. آنژیوگرافی کرونر، خود بخشی از یک گروه کلی از روش هایی است که تحت عنوان کاتتریزاسیون قلبی شناخته می شوند. در حین آنژیوگرافی کرونر، نوعی رنگ که توسط دستگاه اشعه ایکس قابل رویت می شود، به داخل عروق خونی قلب شما تزریق می شود. دستگاه اشعه X به سرعت یک سری تصاویر (آنژیوگرافی) می گیرد و نمایی دقیق را از داخل رگ های خونی شما ارائه می کند.
    اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) قلبی. در سی تی اسکن قلب، شما بر روی تخت در درون دستگاه سی تی اسکن دراز می کشید. در داخل دستگاه یک لوله اشعه ایکس، ​​در اطراف بدن شما می چرخد و تصاویری را از قلب و قفسه سینه شما می گیرد که می تواند تنگی شریان ها و یا بزرگ قلب را نشان دهد.
ام آر آی قلب. در MRI قلب، شما در داخل دستگاهی لوله مانند دراز می کشید که تصاویری دقیق از ساختار قلبتان و عروق خونی آن را را ثبت می کند.

درمان و داروها

گزینه های زیادی برای درمان آنژین صدری وجود دارد، از جمله تغییر در شیوه زندگی، داروها، آنژیوپلاستی و استنت گذاری، و یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر. اهداف درمان عبارتند از کاهش تکرار و شدت علایم و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و مرگ.

به هر حال اگر شما آنژین ناپایدار دارید یا آنژینی دارید که از آنچه معمولا داشته اید متفاوت است، مثل شروع درد در حال استراحت، نیاز به درمان فوری در بیمارستان دارید.

تغییرات در شیوه زندگی
اگر آنژین شما خفیف است، تغییر شیوه زندگی ممکن است همه آن چیزی باشد که شما باید انجام دهید. حتی اگر درد قلبی شما شدید باشد، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی باز هم می تواند کمک کننده باشد. تغییرات عبارتند از:

اگر سیگار می کشید، سیگار ترک را ترک کنید. از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار اجتناب کنید.
اگر اضافه وزن دارید، در مورد گزینه های کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید.
اگر دیابت دارید، مطمئن شوید که به خوبی کنترل شده و اینکه از یک رژیم غذایی مطلوب و برنامه ورزشی پیروی کنید.
از آنجا که درد قلبی معمولا با فعالیت شروع می شود، حرکت با سرعت آهسته و استراحت دادن در بین فعالیت کمک کننده است..
از خورد غذا در حجم زیاد اجتناب کنید.
سفارش به اجتناب از استرس، از عمل کردن به آن راحتتر است، اما سعی کنید راه هایی برای آرام شدن پیدا کنید. در مورد روش های کاهش استرس با پزشک خود صحبت کنید.
از یک رژیم غذایی سالم با مقادیر زیاد غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات و مقادیر محدود چربی های اشباع شده، دنباله روی کنید.
با پزشک خود در مورد شروع یک برنامه ورزشی بی خطر صحبت کنید.

داروها

اگر تغییر در شیوه زندگی به تنهایی به آنژین شما کمک نمی کند، ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نیترات ها. نیترات ها اغلب برای درمان آنژین استفاده می شوند. نیترات ها با شل و گشاد کردن عروق خونی، اجازه می دهند جریان خون به عضله قلب افزایش یابد. شما ممکن است نیترات را در مواردی شامل ناراحتی قفسه سینه مربوط به آنژین، قبل از انجام هر کاری که معمولا شروع کننده آنژین (مانند فعالیت فیزیکی) است و یا به دلیل اقدامات پیشگیرانه طولانی مدت، مصرف کنید. رایج ترین شکل نیترات مورد استفاده برای درمان آنژین، قرص های نیتروگلیسیرین زیر زبانی است.
آسپرین. آسپرین با کاهش توانایی لخته شدن خون، حرکت خون را در عروق تنگ قلب آسان تر می کند. جلوگیری از لخته شدن خون می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را نیز کاهش دهد. اما در ابتدا بدون مشورت با پزشکتان، شروع به مصرف روزانه آسپیرین نکنید.
    داروهای جلوگیری کننده از لخته. برخی داروها مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، پراسوگرل (Effient) وtricagrelo (Brilinta) می توانند با ممانعت از چسبیدن پلاکت های خونی به یکدیگر، از شکل گیری لخته پیشگیری کنند.
مسدود کننده های بتا. مسدود کننده های بتا از طریق مهار اثرات هورمون اپی نفرین (که به عنوان آدرنالین هم شناخته می شود) عمل می کنند. مصرف این داروها باعث می شود ضربان قلب آهسته تر شده و قلب با نیروی کمتری بتپد، در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. مسدود کننده های بتا همچنین با شل کردن عروق خونی، به بهبود جریان خون کمک می کنند و در نتیجه آنژین را کاهش داده و یا از آن پیشگیری می کنند.
استاتین ها. استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول خون مورد استفاده قرار می گیرند. آنها با مهار ماده ای که بدن برای تولید کلسترول به آن نیاز دارد، کار می کنند. به علاوه استاتین ها قادرند به بدن در جذب مجدد کلسترول تجمع یافته در پلاک های دیواره عروق کمک کرده واز این طریق به جلوگیری از انسداد بیشتر عروق خونی کمک کنند. استاتین ها در عروق قلب اثرات مفید دیگری نیز دارند.
مسدود کننده های کانال کلسیم. مسدود کننده های کانال کلسیم که آنتاگونیست های کلسیم نیز نامیده می شوند، عروق خونی را از طریق اثر بر سلول های ماهیچه ای دیواره های شریانی، شل و گشاد می کنند. این با افزایش جریان خون قلب، آنژین را کاهش داده و یا از ایجاد آن پیشگیری می کند.
رانولازین .(Ranexa) رانولازین می تواند به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد آنژین مانند مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده های بتا یا نیتروگلیسیرین ها استفاده شود. بر خلاف برخی دیگر از داروهای ضد آنژین، اگر شما در حال مصرف داروهای ضد اختلال نعوظی خوراکی باشید، رانولازین را می توانید استفاده کنید.

اعمال پزشکی و جراحی

برای درمان آنژین پایدار، غالبا تغییر در سبک زندگی و داروها مورد استفاده قرار می گیرد. اما اعمال و روشهای پزشکی از جمله آنژیوپلاستی، استنت و جراحی بای پس عروق کرونر نیز برای درمان آنژین استفاده می شوند.

    آنژیوپلاستی و استنت گذاری. در طول آنژیوپلاستی (که مداخله کرونری از راه پوست یا PCI نیز نامیده می شود) یک بالون کوچک در عروق تنگ قرار داده می شود. بالون برای گشاد کردن شریان باد می شود و بعد معمولا برای باز نگه داشتن شریان یک مش سیم پیچ مانند کوچک (استنت) درون رگ قرار داده می شود. این روش باعث بهبود جریان خون قلب و در نتیجه کاهش و یا از بین رفتن آنژین می شود. اگر شما دچار آنژین ناپایدارید و یا در صورتیکه اعمال تغییرات در شیوه زندگی و مصرف داروها برای درمان آنژین صدری مزمن پایدار شما موثر نیست، آنژیوپلاستی و استنت گذاری یک گزینه درمانی خوبی است.
عمل جراحی بای پس عروق کرونر. در طی عمل جراحی بای پس عروق کرونر، از یک ورید یا شریان از جای دیگری در بدن شما برای ایجاد یک راه فرعی در شریان قلبی مسدود و یا تنگ شده مورد استفاده قرار می گیرد. عمل جراحی بای پس، جریان خون قلب را افزایش می دهد و آنژین را کاهش داده و یا از بین می برد. این یک گزینه درمانی برای هر دو آنژین ناپایدار و همچنین آنژین پایداری است که به درمانهای دیگر پاسخ نداده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد