بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.
بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

بانک اطلاعات پزشکی و سلامت

این وبلاگ وابسته به کلینیک پوست، مو و زیبایی بهشت ( دکتر کاظم محقق ) به آدرس اینترنتی www.beheshtclinic.com است و هدف از ایجاد آن داشتن یک بانک غنی از اطلاعات پزشکی می باشد.

هیپر استوز اسکلتی آیدیوپاتیک منتشر

 


هیپر استوز اسکلتی آیدیوپاتیک منتشر یا Diffuse idiopathic skeletal hyperostosis  که به اختصار به آن DISHمی گویند بیماری است که در آن تاندون ها سخت و کلسیمی شده و به استخوان تبدیل می شوند. این حالت معمولا در تاندون های اطراف ستون فقرات بوجود می آید اما در سایر نقاط بدن که تاندون ها به استخوان متصل شده اند نیز دیده می شود(enthuses). هنوز به درستی علت این بیماری تشخیص داده نشده است. در بسیاری از افراد این بیماری نشانه خاصی ندارد و اغلب به طور تصادفی در پی مراجعه بیمار به پزشک برای بیماری دیگر و با عکسبرداری اشعه ایکس تشخیص داده می شود. در تصویر برداری با اشعه ایکس، استخوان های بیمار بیش از اندازه رشد کرده نشان داده می شود.


DISH می تواند به همراه انواع بیماری های روماتولوژیکی مثل استئوآرتریت رخ دهد و گاهی نیز با بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزانت اشتباه گرفته می شود به دلیل اینکه هر دو ستون فقرات و enthuses را تحت تاثیر قرار می دهند.

شیوع بیماری


بروز بیماری DISH در سنین زیر 40 سال نادر است و با افزایش سن احتمال شیوع آن افزایش می یابد. این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع تر است.


علائم بیماری


خشکی و کاهش دامنه حرکتی مفاصل از شایع ترین نشانه های بیماری DISH است. خشکی معمولا صبح ها و به هنگام برخواستن از رختخواب بیشتر است. همچنین پس از یک استراحت طولانی نیز خشکی مفاصل افزایش می یابد. اغلب کاهش دامنه حرکتی در ستون فقرات با یک طرف خم شده همراه است. DISH اکثرا قسمت میانی کمر را تحت تاثیر قرار می دهد، اما همچنین می تواند گردن و قسمت پایینی کمر را نیز متاثر سازد. همچنین به نظر می رسد سمت راست thoracic spine بیش از سمت چپ آن درگیر شود. درد ممکن است یکی از علائم بیماری DISH باشد، اما نه همیشه.
علاوه بر تغییر ستون فقرات، DISH باعث خشکی، درد و تورم در تاندون ها در سرتاسر بدن می شود. لیگامنت ها و تاندون ها در محل اتصال خود به استخوان نزدیک مفاصل، رشد بیش از اندازه استخوان ها را ایجاد می کنند.
چنانچه بیمار DISH در گردن داشته باشد اشکال در بلع (دیسفاژی)، صدای خشن و اشکال در تنفس بروز پیدا می کند. در موارد نادری این حالت بسیار جدی است و ممکن است نیاز به عمل جراحی برای خارج کردن استخوان اپرز باشد.
بروز مشکلات عصبی در بیماری DISH نادر است. در موارد شدید رشد بیش از اندازه استخوان اطراف ستون فقرات، مشکلاتی را برای نخاع و اعصاب ایجاد می کند و باعث از دست دادن احساس و فلجی می شود.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد